آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
ایران زمین
۲۸
محیط زیست

خشکسالی در اصفهان به 6 سال رسید

زهرا نصیری

اصفهان - اصفهان، ششمین سالی است که با پدیده شوم خشکسالی روبه روست و این مساله به علت نبود بارندگی مناسب درسرشاخه های زاینده رود رقم خورده است؛ البته شاید این خشکسالی به علت استفاده نکردن و مدیریت نادرست در توزیع و مصرف آب هم باشد.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است، براساس مصوبات ستاد مدیریت این استان و همچنین مجموعه وزارت نیرو به منظور غلبه بر تبعات بحران کم آبی قرار شد، سهمیه تخصیص یافته آب شرب از سد زاینده رود کاهش یابد.

امینی، کاهش تخصیص آب شرب را از عوامل توزیع عادلانه آب در استان برشمرد و گفت: به منظور این که بهره برداران از زاینده رود از جمله کشاورزان و صنعتگران بتوانند تاحدودی نیاز آبی خود را برطرف کنند، سهمیه آب شرب اصفهان نیز کاهش یافت.تامین آب شرب درتابستان،مستلزم رعایت مصرف بهینه آب است و در حال حاضر آب شرب 50 شهر و 300 روستا از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تامین می شود.

وی غنی بودن منابع آبی زیرزمینی را متاثر از جاری بودن زاینده رود برشمرد و افزود: در سال های اخیر که جاری شدن زاینده رود فقط در برخی از فصول سال به علت محدودیت منابع آبی صورت می گیرد، منابع آبی زیر زمینی دستخوش تغییراتی شده و مسلم است با خشک شدن زاینده رود این منابع هم تحلیل می رود. این تغییرات در تصفیه خانه بابا شیخعلی وچاه های فلمن که از منابع مهم تامین کننده آب شرب محسوب می شود، شرکت آب و فاضلاب را درتامین آب شرب با مشکلاتی مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تدابیری که به منظور تامین آب شرب در تابستان در دستور کار قرار گرفته است اشاره و اظهار کرد: شرکت آبفای استان، به منظوراطلاع رسانی به مردم برنامه ها و اقدامات فرهنگی، تبلیغی، مدیریت فشار، اخطاربه مشترکان پرمصرف و جلوگیری و کشف انشعابات غیرمجاز را در دستور کار قرار داده است، اما با این وجود مصرف بهینه آب مهمترین مولفه غلبه بربحران کم آبی محسوب می شود.