آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
پرونده اقتصادی
۹

سهام عدالت

دولت احمدی نژاد برای کاهش فاصله طبقاتی تاکنون کارهای بسیاری انجام داده است، کارهایی در جهت رفع نیازهای اساسی و اولیه زندگی ایرانیان، که می توان به سه مورد عمده آن سهام عدالت، هدفمندی یارانه ها و مسکن مهر اشاره کرد.

«شرکت های دولتی بزرگ مال مردم است. پس باید به آن ها بازگردانده شود.» حرفی که شاید بتوان آن را نیروی محرکه برای جدیت برنامه دولت در روند واگذاری سهام عدالت به مشمولان دانست.

دولت نهم در نخستین فرصت برای تحقق عدالت وعده داده شده آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی را با نام سهام عدالت در بهمن ماه سال 84، به تصویب رساند. گامی دقیق و اساسی که اهدافی چون گسترش سهم بخش تعاون، تامین عدالت اجتماعی، ایجاد درآمد دراز مدت برای خانواده های کم درآمد، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی و شتاب بخشیدن به رشد آن، توزیع متعادل ثروت ملی و گسترش مالکیت در سطح عموم می توان برای آن در نظر گرفت.

چادرملو، فولاد مبارکه، کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر شرکت های بزرگ دولتی از زمره شرکت هایی هستند که سهام آن به صورت مجموعه ای در بین اقشار پایین درآمدی جامعه توزیع شده است.

سهام عدالت، با توزیع در بین 45 میلیون نفر توانسته بسیاری از اهداف مطرح شده را پوشش بدهد و با نوید مسئولان تا چندی دیگر سهام عدالت در بورس قابل معامله است.