آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
دانستنی ها
۱۱
تحقیق

علت موخوره کشف شد

وجود فلزات در آب لوله کشی به شکل طبیعی پایین است، اما بیشتر رسوبات از لوله ها و منابع آب گرم خانه ها وارد آب مصرفی می شود.

وقتی رسوبات به تدریج انباشته می شود، می تواند تغییراتی که ایجاد کرده است را شتاب بخشد. این امر موجب موخوره و موهای بدحالت می شود.

جنیفر مارش، محقق و رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار کرد: وجود مس در این نوع آبها حجم چندانی ندارد، اما همین حجم کم نقش مهمی ایفا می کند. واکنش مو در مقابل مس این است که مانند یک اسفنج آن را جذب می کند.

وی افزود: رنگ کردن مو می تواند رادیکال های آزاد ایجاد کرده و به پروتئین مو صدمه بزند و مس هم برای این واکنش چون یک کاتالیزور عمل می کند. قرار گیری در مقابل نور ماورای بنفش در بلند مدت همین تاثیر را روی مو دارد و پس از آن مقاومت مو در برابر فرایندهای فیزیکی چون شانه کشیدن، سشوار کردن و شست و شو کمتر می شود.دکتر مارش و تیمش موهای 450 نفر را از سراسر جهان بررسی کرده و به سطح متغیر مس پی بردند.مس می تواند به پوشش شاخی مو صدمه زده، آن را خشک کرده و در معرض آسیب قرار دهد.اکنون شرکت های تولید کننده شامپو سعی دارند با استفاده از «کیلات» در شامپوهای روزانه این مشکل را حل کنند.کیلات فرایندی است که در آن یک ترکیب شیمیایی با یک یون فلزی ترکیب شده و آن را به شکل محکم نگه می دارد.