آرشیو یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۶
آتیه
۲۰

صدای مردم

ستون صدای مردم با هدف آشنایی، اطلاع رسانی و بیان مشکلات مشکلات و مسائل بیمه شدگان (کارگران، کارکنان دولت،تعاون گران، بازنشستگان، مددجویان و...) راه اندازی شده است و خوانندگان گرامی می توانند روزانه سوالات خود را در زمینه های اعلام شده از طریق شماره 84711365 از ساعت 17 تا 18 مطرح کرده و در شماره های بعدی روزنامه پاسخ های خود را دریافت نمایند.

کارگر روزمزد هستم و در حال حاضر در یکی از کارگاه های تولیدی کفش مشغول به کار هستم، آیا مزایای قانون کار شامل من می شود؟

بله، بر اساس قانون، کارگران چه روزمزد، موقت و دائمی مشمول قانون کار هستند و هر کارگری که در چارچوب قرارداد کار با مدت موقت یا کار معین و یا غیر موقت مشغول به کار باشد، می تواند از مزایای مقرر در قانون کار بهره مند شود، اگر کارفرمای شما قانون را اجرا نمی کند، شما می توانید به واحد بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکایت کنید.

من کارگر شرکت داروسازی هستم و برای توزیع دارو مجبورم گاهی اوقات به شهرستان های اطراف تهران بروم، اما کارفرمای من این کار را جزو ماموریت خارج از محل خدمت نمی داند و در این زمینه فوق العاده ماموریت نمی دهد. آیا می توانم بابت این کار کارفرما به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکایت کنم؟

اگر بین شما و کارفرمایتان قراردادی منعقد شده و در این باره توافقاتی صورت گرفته باشد، کارفرمای شما ملزم است بر اساس قانون به ماموریت های خارج از محل خدمت فوق العاده ماموریت پرداخت کند و میزان فوق العاده هم نباید کمتر از حقوق ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگر باشد، همچنین کارفرما مکلف است برای شما وسیله یا هزینه رفت و برگشت را تامین کند، شما می توانید جهت احقاق حقوق خود در این زمینه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خود مراجعه و شکایت خود را ارائه نمایید.

آیا کارفرما می تواند بیشتر از ضوابط و مقررات از حقوق کارگر مالیات کسر کند؟

خیر، سازمان مالیاتی کشور بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از سوی دولت برای حقوق کارمندان و کارگران متناسب با میزان دریافتی بخشنامه ای صادر می کند که امسال نیز این سقف معافیت مالیاتی حقوق کارگران تعیین شده، بنابراین در صورتی که از حقوق شما بیشتر از مصوب اعلام شده مالیات کسر می شود، شما می توانید اعتراض کنید.