آرشیو سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۷
تماشاخانه
۲۵

روح سفال در موزه ملی سخن می گوید

خیلی ها صرفا مخاطب نقاشی اند، برخی دیگر که ذهنیتی مدرن دارند، طرفدار آثار حجیم و مجسمه های مفهومی هستند اما اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان هنرهای تجسمی در رویارویی با هنر سفال حسی از بهت و شگفتی دارند. روح گل و گداختگی اش را در آتش همچون یک فرایند هستی شناسی دنبال می کنند. سفال از ظرفی که برای تناول آب و غذا مورد استفاده بوده تا کوزه های تزئینی آن، برای مردم جذاب است.

علاقه مندان به سفال به همین زودی می توانند شاهد نمایشگاهی از آثار سفال در موزه ملی ایران باشند. این نمایشگاه به آثار یک هنرمند ژاپنی اختصاص دارد.

اسدالله محمدپور، مدیر موزه ملی در همین باره با اشاره به تقسیم بندی این نمایشگاه در دو بخش «سفال زرین فام تاریخی» و «سفال زرین فام معاصر» اظهار کرد: در بخش معاصر، یک هنرمند ژاپنی به نام «کاتو» که پدرش سال ها قبل در دانشگاه شیراز تحصیل کرده است و سفال زرین فام را از ایران به ژاپن برد، همراه آثاری از انجمن سفال ایران نمایش داده می شود. به گفته او، این نمایشگاه

از 13 تیرماه به مدت دو هفته در موزه ملی ایران برپاست و در آن حدود 100 اثر نمایش داده می شود. از این تعداد، 20 سفال زرین فام تاریخی، حدود 40 اثر از انجمن سفال ایران و 40 اثر از «کاتو»- هنرمند ژاپنی- است.