آرشیو چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۱۱۵۸
صفحه اول
۱
خبر

تبلیغ فرهنگ آمریکایی بهترین راه جلوگیری از برنامه هسته ای ایران

یک اندیشکده آمریکایی تبلیغ روش های زندگی آمریکایی در بسته های فرهنگی این کشور را بهترین راه برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران می داند. به گزارش فارس، اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی نزدیک شدن دولت آمریکا به ایران از طریق محصولات فرهنگی را بهترین راهکار برای آب کردن یخ بین رابطه ایران و آمریکا عنوان کرد.

این اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن تمرکز سیاست آمریکا بر جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای را سیاستی قابل درک دانسته اما تاکید کرده درس های جنگ سرد نشان می دهد بخش اعظم منابع آمریکا در قبال ایران باید بر «گفت وگوی فرهنگی، تبلیغ فرهنگ آمریکا و ارتقای رضایت ایرانی ها از آمریکا» متمرکز شود.

در گزارش این اندیشکده آمده است: «برنامه های دیپلماسی فرهنگی و سایر انواع مبادلات فرهنگی که برای اثرگذاری بر ذهن خارجی ها برای داشتن نظری بهتر از آمریکا در بلندمدت در نظر گرفته شده است، جنگ اطلاعاتی نیست... چنین برنامه هایی توانسته بستر ارتباط بهتر آمریکا با اروپای شرقی و شوروی را فراهم آورد و می تواند تاثیرات مشابهی بر ارتباط آمریکا با ایران هم داشته باشد».

این گزارش که به قلم «رامین عسگرد»، از دیپلمات های سابق وزارت خارجه آمریکا و مدیرمسوول شبکه صدای آمریکا و باربارا اسلاوین، روزنامه نگار و نویسنده به رشته تحریر درآمده به دولت آمریکا پیشنهاد داده ارتباط بین بخش های دانشگاهی ایران و آمریکا را به عنوان بخشی از راهبرد نزدیک کردن فرهنگ 2 کشور پیگیری کند. در این گزارش 10 صفحه ای، فراز و فرودهای رابطه 179 ساله آمریکا با ایران بررسی شده و از دوران موسوم به اصلاحات به عنوان دورانی یاد شده که موجب ارتقای فعالیت های برخی سازمان های آمریکایی در ایران شده است.

در ادامه این گزارش آمده: «از جمله سازمان های پیشرو در حوزه برنامه های مبادلات فرهنگی، سازمان «در جست وجوی زمینه مشترک» بود که برنامه هایش در ایران را در سال 1996 آغاز کرد». در این گزارش همچنین صنعت فیلم آمریکا به عنوان بخشی از دیپلماسی فرهنگی آمریکا عنوان شده است. شورای آتلانتیک می نویسد: «صنعت فیلم آمریکا از دیرباز یکی از کانال های انتقال فرهنگ عامه آمریکا بوده و تاثیر آن در ایران، چشمگیر بوده است».

در پایان این گزارش تاکید شده آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران باید ارتباط بین مردم 2 کشور را فراموش نکند.