آرشیو شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۱۲
فرهنگ و اندیشه
۱۳
پارههای دانایی

مرتبت «نبی» در برابر «حکیم»

دکتر زهره برقعی (استادیار گروه فلسفه دانشگاه قم)

در مورد فلاسفه در «تحلیل عقلی وحی» بسیار سخن گفتهاند چنان که در بیان حقیقت نبوت و ذکر خواص نفس نبوی حتی به نظرات متضاد هم برمیخوریم. در این بین ملاصدرا در مورد مرتبه نبی در مقایسه با مقام حکیم و فیلسوف تصریح میکند که اگر «عقل فعال» بر قوه ناطقه انسان افاضه کند، وی حکیم و فیلسوف خواهد شد ولی اگر بر «قوه متخیله» افاضه کند او نبی میشود. عقل فعال از دو طریق عقل و خیال برای انسانها میسر میگردد، کسی که از طریق نظر، تامل و عقل، به عقلفعال متصل میشود حکیم است.

به نظر صدرا، پیغمبر دارای دو مقام نبوت و حکمت است. واسطه فیض در حکیم، عقل است و در پیامبر خیال. از اینرو، ملاصدرا در بیان رفعت و برتری مقام پیامبر در برابر حکیم به جامعیت دو مقام (عقل و خیال) اشاره میکند و میگوید:آن کسی که جامع هر دو مرتبه و مانوس با هر دو عالم است مقام و مرتبه او بالاتر از کسی است که به علت ضیق صدر(محدودیت وجود) و نداشتن زبان گویا و مبین حقایق، با ارتباط به یکی از دو عالم مذکور از دیگری محبوب یا محروم باشد.