آرشیو یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۴۰
اقتصاد
۴

قیمت سی ان جی افزایش می یابد

قیمت جدید سی ان جی این هفته توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور و کارگروه تحول اقتصادی طی نامه ای قیمت سی ان جی را تعیین و برای تائید و ابلاغ به سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ارسال کرده است.

با توجه به این که قیمت سی ان جی طی 30 ماه گذشته هیچ افزایشی نداشته است، قیمت جدید این سوخت حداقل باید بین 10 تا 12درصد افزایش یابد که براین اساس قیمت هر مترمکعب سی ان جی از 300 تومان فعلی به 335 تا 340 تومان افزایش یابد.

هم اکنون کارمزد جایگاه داران سی ان جی بابت هر مترمکعب گاز 60 تومان است که این رقم با توجه به افزایش بیش از 80 درصدی هزینه های جایگاه داران سی ان جی باید به 80 تا 85 تومان افزایش یابد.

وضع صنعت سی ان جی بحرانی است

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی کشور با اعلام این که از ابتدای امسال رشد صنعت سی ان جی در همه حلقه ها (ساخت کمپرسور، جایگاه، تولید مخازن خودرو و نصب و تبدیل ناوگان) متوقف شده است، گفت: صنعت سی ان جی به انزوا کشیده شده و شرایط آن اورژانسی است.

وی درباره علت کاهش بیش از 50 درصدی تبدیل خودروهای تولید کشور به دوگانه سوز نیز گفت: یکی از علت های کاهش تعداد خودروهای دوگانه سوز از ابتدای امسال، پرداخت نشدن یارانه تبدیل این خودروها از سوی دولت است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی با اشاره به این که دولت هزینه های مربوط به تبدیل خودروهای دوگانه را به خودروسازان پرداخت نکرده است، گفت: این موضوع موجب شده خودروسازان نیز مخازن تولیدی را خریداری نکنند، در نتیجه کارخانه تولید مخزنی که پیش از این در سه شیفت فعال بود اکنون فعالیت خود را به یک شیفت کاهش داده است و اکنون به دلیل نبود مشتری در معرض تعطیل شدن است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی هشدار داد که تاثیرات منفی بحران در صنعت سی ان جی در کوتاه مدت مشخص نیست، بلکه یک تا دو سال دیگر که مصرف بنزین افزایش یافت نتیجه کوتاهی در عدم توسعه صنعت سی ان جی مشخص می شود.