آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۱۵
زندگی
۱۹
پل

تقویت اعتماد به نفس با روزه

کنترل نیروهای نفسانی و مهار تمایلات و خواسته های درونی، حس خودکنترلی در افراد روزهدار را تقویت کرده و این امر موجب تقویت اعتماد به نفس شده و توان مهار استرس و خشم را در افراد، قویتر میکند.

معصومه افسری، کارشناس اداره روان وزارت بهداشت با بیان اینکه در ماه رمضان افراد بر هیجانات و وسوسه های درونی خود بیشتر کنترل دارند، میگوید: روزه عامل بازدارنده از گناه و شهوت، عامل تقویت اراده، صبر و استقامت، عامل نظم و انضباط و آموزشدهنده قناعت و درمان بیماریها و ارتقای سلامت افراد است.

وی افزود: ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک رفتارهای نادرست مانند پرخاش کردن، ادای کلمات زشت و عادات نادرست مانند سیگار کشیدن است. در سایه تمرین یک ماهه که این اعمال و رفتارها در طول روز کنار گذاشته میشوند، آمادگی لازم برای ترک دائمی آنها نیز فراهم میشود و فرد میبیند که توان کافی برای ترک کامل این اعمال را در سایر ایام نیز دارد.

وی درباره اثرات جسمانی روزه گرفتن میگوید: تحقیقات نشان داده است در طول روزهداری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی میماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت میکند و پس از روزهداری به نحو بهتری اعمال خود را انجام میدهند و به عبارت دیگر متابولیسم بدن نرمال میشود. پس با پیروی از یک برنامه غذایی صحیح میتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و از برکات معنوی این ماه بهره برد.