آرشیو یکشنبه ۲۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۳۸
ایران زمین
۱۷

توسعه شهری مشهد با مشارکت بخش خصوصی

مشهد - مریم خزاعی 3میلیون مترمربع طرح مشارکتی با گرایش های تجاری، مسکونی، اقامتی و اداری با ارزش ریالی 5 هزار میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی در شهر مشهد در حال انجام است.

ابراهیم رئیسیون،معاون اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به این که اجرای این طرح ها از روند فزاینده ای برخوردارست، تصریح کرد: سهم شهرداری مشهد در این طرح ها 35 درصد است.

وی با اشاره به این که در سال 89 بودجه شهرداری مشهد 75 میلیارد تومان بود، گفت:با رویکرد توسعه شهر در سال های اخیر این بودجه امسال به 9 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است. یک سوم بودجه این شهرداری از تعهدات نقدی (عوارض) و دوسوم باقی مانده نیز از منابع بخش خصوصی و سرمایه گذاری ها تامین می شود. به طوری که 3 هزار میلیارد تومان آن از عوارض شهری تامین و 6 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر از محل منابع دریافت شده از بخش خصوصی و سایر بخش های سرمایه گذاری بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری مشهد اظهارداشت: شهر بین المللی مشهد به 9 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و این روند رو به افزایش و اجتناب ناپذیر است. رویکرد شورای سوم ثبت و تشکیل حوزه معاونت اقتصادی در بازنگری این حوزه عملکردی مثبت و تاثیرگذار است.

رئیسیون با اشاره به این که مشهد شهری زیارتی با 25 میلیون زائر در سال است، یادآورشد: تاکنون از محل اقتصاد زائر هیچ گونه درآمدی ثبت نشده و از چالش های مدیریت شهری مشهد نپرداختن به اقتصاد بخش زائرپذیری است. نگاه نو شهرداری به تحصیل درآمد گام جدیدی در اداره شهر از طریق بهره مندی قابلیت ها و ارزش افزوده منابع بخش خصوصی برای ساخت طرح های شهری و زیرساختی است.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد با تاکید بر این که 130 هزار تخت در مراکز اقامتی این شهر به صورت شبانه روزی در اماکن اقامتی در اختیار زائرین قرار می گیرد، گفت: پاسخگویی به نیاز 25 میلیون زائر در سال نیازمند برنامه ریزی و سرعت بخشیدن به طرح های زیرساختی این شهر است.

وی در خصوص طولانی شدن اجرای طرح میدان شهدای شهر مشهد،اضافه کرد: مهمترین دلایل طولانی شدن این طرح ملی، آزادسازی و تملک قطعات و زمین های این محدوده است و نگاه مدیریت شهری در اداره شهر توجه به زیرساخت ها و حرکت به سمت ظرفیت های موجود است.