آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۱۸۱۳
پزشکی
۹

شایسته سالاری، اصل فراموش شده نظام درمان

دکتر ایرج خسرونیا (رییس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران)

متاسفانه آقای دکتر «سیدحسن هاشمی» زمانی سکان دار وزارت بهداشت و درمان شده است که چالش های فراوانی در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وجود دارد و وی برای پیشبرد اهداف خود باید از همکاری مستمر انجمن های پزشکی، سازمان نظام پزشکی و نمایندگان مجلس برخوردار باشد.

شاهد بودیم وزرای قبلی این وزارتخانه نتوانستند از نیروهای کارآمد و کارشناس انجمن های پزشکی به شایستگی استفاده کنند و شاهد بودیم چه در انتخاب رزیدنت ها و امتحان برد و چه در امور بهداشت و درمان، همیشه با مشکل هایی روبه رو بوده و نتوانستند به راحتی از این مشکلات عبور کنند و هرزمان مسوول انجمنی در امور بهداشت و درمان اظهارنظری کرد، با تهدید و مخالفت روبه رو شد. امیدواریم این مشکل را در دوره جدید نداشته باشیم و وزیر محترم بهداشت و درمان، در امر استفاده از نیروهای کارآمد قدم بردارد.

امروزه مردم عزیز از وضعیت بهداشت و درمان خود نگرانند، گرانی دارو و هزینه درمان و ورود داروها و ابزار پزشکی غیراستاندارد به کشور، کمبود پزشک در نقاط دورافتاده، بدهکاری بیمارستان های دولتی و وضعیت اقتصادی بد بیمارستان های خصوصی درجه دو و سه، چالش هایی است که وزیر محترم جدید باید با آنها دست وپنجه نرم کند.

عدم اجرای کامل پزشک خانواده در کشور و اجرای ناقص آن در برخی از استان ها و برطرف نشدن مشکلات ایجاد شده، به خصوص مشکلات اعتباری که پیش روی طرح پزشک خانواده است، بیمه ها و تعرفه های درمانی و بروز مشکلات عدیده ای در نظام سلامت و پرداختی زیاد مردم در امر درمان از مقوله هایی هستند که وزیر محترم با هماهنگی متولیان سلامت، به خصوص بیمه ها باید در رفع آنها کوشا باشد.