آرشیو پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۱۸۱۳
هنری
۱۱

درگذشت وسترن نویس معروف آمریکایی

خداحافظی با دیکنز دیترویت

شرق: روز چهارشنبه تیتر یک خبرهای فرهنگی همه رسانه های آمریکایی و اروپایی و توییتر چهره های سرشناس ادبی و هنری به درگذشت «المور لئونارد»، جنایی نویس و وسترن نویس سرشناس آمریکایی که در سن 87سالگی درگذشت؛ اختصاص داشت. نویسنده فیلم مشهور «سه و 10 دقیقه به وقت یوما» که برنده جایزه اسکار شد.

لئونارد که به آثار وسترنش شناخته می شد و «دیکنز دیترویت» لقب گرفته بود؛ با نوشتن 45 رمان، عنوان بزرگ ترین جنایی نویس معاصر را یدک می کشید. او که برای نثر پرمفهومش شناخته شده بود، نویسنده ای الهام بخش در چند ژانر ادبی بود. وی که بیش از هر چیز به ادبیات جنایی و وسترن علاقه مند بود، به دنبال یک سکته که اخیرا سلامت وی را تهدید کرد، با زندگی وداع گفت. او پیش از مرگ روی رمان 46 خود کار می کرد. این نویسنده سرشناس در سال 1925 در لوییزیانا به دنیا آمد. خانواده لئونارد وقتی او 9 سال داشت راهی دیترویت شدند و او از همین سنین با مجموعه رمان های اریک ماریا ریمارک با عنوان «همه چیز در غرب بی صداست» آشنا شد. او برنده جایزه ملی کتاب آمریکا بود. لئونارد همچنین 10 قانون اساسی برای نوشتن خود نوشته بود که به گزارش گاردین به آنها معروف بود.

بنا به گزارش نیویورک تایمز آثار لئونارد با تحسین نویسندگان موفقی چون استفن کینگ روبه رو بودند و نوشته های وی به دلیل پرمحتوابودن همواره با تایید منتقدان روبه رو می شدند. کینگ به دنبال اعلام خبر درگذشت او در توییترش او را نویسنده بزرگ آمریکایی دانست. او زمانی گفته بود: «خیلی خوب آگاهم که در نوشتن دیالوگ یا حتی در یک روایت مستقیم، حفظ ریتم چقدر مهم است. باید ریتم در این موارد حفظ شود و مصاحبه کننده در پاسخ به وی گفته بود: نثر شما شبیه موسیقی جاز است، زیرا ما می توانیم صدای نوشته های شما را بشنویم.» «کوتوله را بگیرید»، «سه و 10دقیقه به وقت یوما» و «خارج از دیدرس» از معروف ترین آثار لئونارد بودند که تبدیل به فیلم سینمایی شدند. کارگردانان سرشناسی چون «کوئنتین تارانتینو» و «کلینت ایست وود» آثار لئونارد را جلوی دوربین بردند.