آرشیو یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۰۳
اخبار خارجی
۱۲

تداوم ناآرامی ها در چند شهر سودان

اعتراض های مردمی در خارطوم علیه افزایش قیمت سوخت وارد پنجمین روز خود شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تظاهرات با حمله نیروهای امنیتی همراه بود و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گلوله های واقعی استفاده کردند.

نیروهای پلیس به روی تظاهرکنندگان در شهر خارطوم و ام درمان گلوله واقعی شلیک کردند.

در شهر ام درمان حدود 2000 تن با شرکت در تظاهراتی که پس از اقامه نماز جمعه در این شهر برگزار شد و سر دادن شعارهایی از جمله «حکومت نظامی باید پایان یابد» و «افزایش قیمت ها ممنوع»، مخالفت خود را با سیاست های دولت این کشور اعلام کردند.

تظاهرکنندگان همچنین در واکنش به حمله نیروهای امنیتی با گاز اشک آور به آنها، ضمن حمل پرچم های سودان و سر دادن شعار ملی این کشور اعلام کردند تظاهراتشان مسالمت آمیز است و به آن ادامه خواهند داد. این تظاهرات در خیابان های اصلی شهر و با شعارهایی از جمله «افزایش قیمت ها ممنوع» برگزار شد.

«صادق المهدی»، رئیس حزب الامه در خطبه های نماز جمعه در یکی از مساجد ام درمان از تظاهرکنندگان و ملت سودان خواست تا تظاهرات خود علیه دولت این کشور را گسترش دهند.

منابع دولتی تعداد کشته ها را 29 نفر ولی نهادهای حقوق بشر تعداد کشته ها را بین 50 تا 140 نفر اعلام کرده اند.

در همین حال به گزارش فارس احمد بلال عثمان وزیر اطلاع رسانی سودان گفت: باندهای سازمان یافته در پشت کشته شدن تعدادی از معترضان در روزهای اخیر در خارطوم قرار دارند.

ابراهیم محمود حامد وزیر کشور سودان هم اعلام کرد امنیت شهروندان خط قرمز است و دولت با کسانی که ناامنی ایجاد می کنند، مسامحه نمی کند. وی تامین امنیت کشور را مسئولیت مشترک مردم و دولت عنوان کرده است.

از سوی دیگر همزمان با ادامه ناآرامی ها در سودان مقامات این کشور دفتر شبکه تلویزیونی اسکای نیوز و العربیه را به دلیل پوشش نادرست اخبار داخلی سودان بستند.

خبر دیگر اینکه وزیر خارجه سودان طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اقدام آمریکا را در ندادن روادید به عمر البشیر برای سفر به نیویورک نقض مقررات بین المللی دانست و این حرکت واشنگتن را محکوم کرد.