آرشیو چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۰۶
اخبار کشور
۳

امیدواری روسیه و چین به نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران و «1+5»

وزرای خارجه روسیه و چین نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی «1+5» و ایران در ژنو ابراز امیدواری کردند و اراده سیاسی طرفین را برای رسیدن به این هدف ضروری دانستند.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه روسیه روزسه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور امیدوار است تا ملاقات آتی نمایندگان ایران و گروه «1+5» که برای تاریخ 16-15 اکتبر (23 و 24 مهرماه) در ژنو برنامه ریزی شده است، نتایج مشخصی در راستای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران داشته باشد. در این بیانیه آمده است: ما انتظار داریم که تمایلات سازنده مشترک چه از طرف گروه «1+5» و چه از سوی طرف ایرانی این امکان را فراهم سازد تا در جریان دور بعدی مذاکرات گام های مشخصی در جهت حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شود. البته به منظور دستیابی به چنین هدفی همه شرکت کنندگان در این نشست باید اراده سیاسی لازم را داشته و حاضر به سازش باشند.

همچنین «وانگ ایی» وزیر خارجه چین با اشاره به ادامه از سرگیری مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ماه جاری میلادی اظهار امیدواری کرد: در آن مذاکرات دو طرف به پیشرفت های قابل توجهی دست یابند.

وی افزود: پکن به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 تلاش خواهد کرد در مذاکرات آتی نقش مثبتی ایفا کند.

وزیر خارجه چین در گفت و گو با ایرنا در خصوص حل موضوع هسته ای ایران از راه گفت وگو و مذاکره گفت: فضای مناسب و جدیدی برای حل این موضوع فراهم شده است و نسبت به بهتر شدن این فضا در آینده نیز خوشبین هستم.