آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۹۷
سیاسی
۳

هرمیداس باوند: جهان در انتظار نتایج مذاکرات ژنو است

یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است: جهان پس از مذاکرات مقدماتی در نیویورک در انتظار نتیجه مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو است.

دکتر «داوود هرمیداس باوند» دیروز در گفت وگوبا ایرنا، مذاکرات ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مثبت ارزیابی کرد و این مذاکرات را از دستاوردهای انتخابات؟ خرداد و صدای صلح طلبانه ملت ایران خواند.

وی افزود: وحدت خاصی پس از انتخاب دکتر «حسن روحانی» به عنوان هفتمین رییس جمهوری اسلامی ایران برای بررسی موضوع هسته یی به وجود آمد و انتقال پرونده هسته یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه را می توان نمونه یی از این اتحاد دانست.

وی ادامه داد: جهانیان در انتظار نتیجه مذاکرات ژنو در 23 و 24 مهرماه هستند و قطعا نتایج این مذاکرات بازتابی به مراتب بیشتر از سفر به نیویورک خواهد داشت.

کارشناس حقوق و روابط بین الملل تصریح کرد: در این نشست هر دو طرف در انتظار گام هایی از طرف مقابل هستند از این رو به نظر می رسد که هر دوطرف با یکدیگر همراهی کنند.

وی درباره سخنان اوباما در دیدار با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو برای جنجال آفرینی به نیویورک رفته بود از این رو اوباما برای آرام کردن وی از عبارت «گزینه سخت افزاری روی میز است» استفاده کرد.

وی افزود: همانطور که مردم و برخی دولتمردان امریکایی بارها اعلام کرده اند با گزینه نظامی علیه هیچ کشوری موافق نیستند و تجربیات آنها در عراق و افغانستان مانع از مطرح کردن گزینه نظامی است.

این استاد دانشگاه همچنین درباره تحریم های بین المللی علیه ایران اظهارداشت: بخشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران به دلیل مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات با گروه 1+5 برداشته خواهد شد.