آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۸۲
بین الملل
۲۲

مالکی: برخی می خواهند بحران سوریه را به عراق انتقال دهند

مرگ 73 عراقی و زخمی شدن بیش از 100 نفر در خشونت های مرگبار تروریست ها بار دیگر روزی تلخ و سیاه را برای مردم این کشور رقم زد. نوری مالکی نخست وزیر عراق این حملات تروریستی را ناشی از توطئه ای برای انتقال بحران سوریه به عراق دانست.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، در سلسله انفجارهایی که بیشتر آن ها با خودروهای بمب گذاری شده و بمب های دست ساز صورت گرفت، دست کم 73 تن کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. این انفجارها در نواحی مختلف بغداد پایتخت عراق، الفلوجه واستان بابل رخ داد که در این میان تعدادی از جمله شماری از نیروهای بیداری عراق زخمی شدند. این انفجارها در حالی رخ داد که روز یکشنبه نیز در سه عملیات انتحاری که یکی از آن ها یک مدرسه ابتدایی را هدف قرار داده بود بیش از 60 تن که اکثر آن ها کودکان و زائران اماکن دینی بودند، کشته شدند. براساس آمارها بیش از 4850 تن از آغاز سال جاری میلادی در خشونت های این کشور کشته شدند. همزمان با عملیات های مرگبار، افراد مسلح به بخش هایی در جنوب پایتخت عراق حمله کردند.

به گفته منابع مسلح 200 فرد مسلح به منطقه جرف الصخر در جنوب پایتخت عراق حمله بردند.

هشدار درباره انتقال بحران سوریه به عراق

نخست وزیر عراق، ضمن هشدار نسبت به انتقال بحران سوریه به کشورش اعلام کرد: سوریه صحنه جنگی داخلی است که برخی با فتنه افکنی می خواهند آن را به عراق نیز سرایت دهند.

نوری مالکی در دیدار با برخی از خانواده های قربانیان اقدامات تروریستی اخیر در این کشور تاکید کرد: آنچه عراق امروز با آن روبه رو است در حقیقت توطئه ای بزرگ برای فتنه انگیزی و ایجاد اختلافات طایفه ای میان مردم عراق است. وی افزود: سوریه امروز صحنه جنگی داخلی است که برخی می کوشند آن را به عراق نیز انتقال دهند.

مالکی گفت: دولت عراق نیز مانند دیگر کشورهای همسایه سوریه از سرایت کردن بحران این کشور به خاک خود نگران است و این نگرانی ها پس از درگیری هایی که در مناطق مرزی میان دو کشور رخ داد و به بسته شدن گذرگاه های مرزی انجامید، دو چندان شده است. مسئولان عراقی پیشتر اعلام کرده بودند که بحران سوریه آتش اختلافات طایفه ای را در عراق شعله ور می کند.