آرشیو چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۸۲
ایران زمین
۲۰

ساماندهی 2 سرای بازار تاریخی اراک

اراک – خبرنگار ایران ساماندهی سرای آقایی پس از گزارش کارشناسان میراث فرهنگی در شروع سال جاری مبنی بر احتمال تخریب، در دستور کار سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی و شهرداری بافت تاریخی اراک، قرار گرفت.

سید محسن رحمتی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در خصوص ساماندهی سراهای بازار تاریخی اراک به تشکیل کمیته راهبردی با حضور شهرداری بافت تاریخی، سازمان میراث فرهنگی و سازمان بهسازی و نوسازی، اشاره کرد و افزود: حضور شهرداری بافت تاریخی در این کمیته موجب الزام آور شدن اقدامات تعیین شده برای هیات امنای بازار می شود.

رحمتی، کمک های سازمان زیباسازی شهرداری در ساماندهی بازار اراک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سرای آقایی، شهرداری بافت تاریخی با اقداماتی نظیر کف سازی و محوطه سازی به ساماندهی فضای روباز این سرا و سازمان میراث فرهنگی نیز در رسیدگی به فضای سرپوشیده این سرا با نصب داربست برای رفع خطر جدی تخریب آن اقدام کرده اند. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی رسیدگی به سرای آقایی و سرای کتابفروش ها در بازار تاریخی اراک را از اولویت های اجرایی این سازمان عنوان کرد. حسین منصوری زاده، سرپرست شهرداری بافت تاریخی اراک نیز از ساماندهی سرای آقایی و سرای کتابفروش ها خبر داد و اضافه کرد: طی قراردادی با پیمانکار، ساماندهی این 2 سرا، شروع شده و به مدت 2ماه ادامه دارد.

منصوری زاده، احیای سراها را که از عناصر اصلی تشکیل دهنده بازار است، موجب رونق بخشی به بازار عنوان کرد و از نابسامانی فعلی وضعیت سراها خبر داد. وی، احیای سراهای بازار را شامل رسیدگی به فضای روباز سراها خواند و افزود: در این خصوص به کف سازی، نماسازی، نورپردازی، رسیدگی به باغچه ها و نصب المان هایی نظیر نیمکت، چراغ روشنایی و سطل زباله می پردازیم.