آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۰
ایران زمین
۲۰
میراث

دیدار مدیران سازمان ملل از آثار تاریخی کاشان

کاشان – خبرنگار ایران لی پنگ، رئیس کمیته اطلاعات مکان محور سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه و معاون سازمان نقشه برداری چین در راس یک هیات 46 نفره از مدیران ارشد سازمان های نقشه برداری 11 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه در سفری یکروزه از آثار تاریخی کاشان دیدن کردند.

بازار تاریخی، باغ فین، تپه های سیلک و کارگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان از مکان هایی بود که مورد بازدید این هیات قرار گرفت.

هیروشی موراکامی،مدیربرنامه ریزی اطلاعات مکانی ژاپن نیز توسعه فرهنگ تاریخی در ایران را قابل تحسین دانست و گفت: خوشحالم که اقوام مختلف در ایران در کنار هم زندگی می کنند و ایران از فرهنگ و تمدنی تاریخی برخوردارست.

افزایش بازدید گردشگران خارجی شوش

شوش – خبرنگار ایران 81 گردشگر خارجی در سفر به ایران از آثار باستانی شوش در شمال خوزستان دیدن کردند.

رضا چنانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شوش اعلام کرد: این گردشگران که از کشورهای آلمان، فرانسه، استرالیا، اتریش و ایتالیا بودند در قالب چند کاروان از مناطق باستانی و جاذبه های دیدنی و تاریخی این شهرستان دیدن کردند.

گردشگران مزبور از گنجینه های میراث فرهنگی شوش، باغ موزه، آثار تاریخی آپادانا، کاخ داریوش، معبد چغازنبیل، شهر شاهی، شهر پانزدهم، قلعه شوش و مقبره دانیال نبی(ع) دیدن و با توضیح راهنمایان با ویژگی های تاریخی این منطقه آشنا شدند.

وی افزود: معبد چغازنبیل که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده از آثار باستانی مورد توجه جهانگردان و علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران است که گروه های جهانگرد از سراسر جهان برای دیدن این اثر جهانی به شوش سفر می کنند.

در نیمه نخست امسال 2 هزار گردشگر از 30 کشور برای دیدن آثار باستانی شوش به این شهرستان سفر کردند.

ثبت ملی مراسم طوق بندان گلستان

گرگان – خبرنگار ایران مراسم طوق بندان شهرستان گرگان گلستان همزمان با مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی(ع)، به عنوان میراث معنوی (ناملموس) در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رونمایی از منشور ستایشگری شامل مجموعه منویات، بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جمع مداحان، رونمایی از کتاب ستایشگر ویژه این اجلاس و ابطال تمبر اجلاس یازدهم نیز از دیگر برنامه های انجام شده این اختتامیه بود.

در پایان این بخش از برنامه، تندیس اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی(ع) به نماینده میزبان دوازدهم یعنی مدیر و نمایندگان خوزستان اهدا شد.