آرشیو دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۲
ایران زمین
۲۰

چالش های پیش روی بازار سیب درختی

مراغه - خبرنگار ایران/ ایران در تولید سیب درختی رتبه سوم دنیا و در صادرات این محصول رتبه 29 را دارد.

ایوب ایرانی فام،قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: عرضه محصولات در بازارهای جهانی به تخصص،تجربه و رعایت اصول و استانداردهای لازم در برداشت محصول، درجه بندی، بسته بندی،نگهداری و حمل و نقل نیاز دارد و دراین باره ضعف های

زیادی داریم.کمبود شرکت های بازاریابی، پایین بودن سطح کیفی بسته بندی محصولات باغی و بالارفتن هزینه های تولید و به ویژه نیروی انسانی و کمبود مراکز سردخانه ای از مشکلاتی است که تولید و عرضه سیب را هم در داخل و هم در خارج با چالش مواجه کرده است. آذربایجان شرقی از قطب های عمده سیب درختی است و سالانه 560 هزار تن سیب از باغ های این استان برداشت می شود.

حسین محمدی، باغدار تبریزی نیز

افزود: در زنجیره تولید و عرضه سیب سود اصلی نصیب دلالان می شود، به طوری که آنان سیب را به هنگام فصل برداشت روی درخت به قیمت پایین خریداری می کنند و به چند برابر قیمت خریداری شده در بازارهای مصرف به فروش می رسانند. برداشت غیر استاندارد سیب هم ضررهای زیادی به بار آورده است. سیب چینی، باید کاملا دستی صورت گیرد و به هنگام جعبه چینی باید سیب ها درجه بندی شوند در حالی که در جعبه های سیب که از میادین تبریز خریداری می کنیم نوع سیب درجه 1، 2 و 3 در داخل یک جعبه وجود دارد. متاسفانه سیب های درشت و بدون عیب در ردیف اول و دوم جعبه چیده می شود و هر چه به ته جعبه نگاه می کنیم سیب های درجه 2، 3 و حتی آفت زده وجود دارد.

به گفته خریداران، بسته بندی های سیب معمولا در جعبه های 20 کیلویی صورت می گیرد که در عرضه عمومی این مساله مشکل آفرین است. علاوه بر آن نگهداری سیب باید در یک فضای نیمه سرد و پایین تر از20 درجه نگهداری شود تا ضایعات کاهش یابد که در این باره هم تولید کنندگان و خریداران با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.

دست اندرکاران صنعت سیب آذربایجان شرقی معتقدند سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در افزایش تولید وکیفیت این محصول در این استان موفقیت آمیز بوده، اما باید در انتظار سیاست های حمایتی برای عرضه این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.