آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲، شماره ۱۸۷۷
جهان
۱۵

گزارش علمی مشخص کرد

مرگ غیرطبیعی یاسر عرفات

شرق: مقامات دولت خودگردان فلسطینی در کنفرانسی خبری اعلام کردند که گزارش های علمی درباره علت مرگ یاسر، رهبر سابق فلسطینیان نشان می دهد که او به دلیل کهولت سن یا بیماری نمرده است. در گزارشی که در اوایل هفته جاری توسط پزشکی قانونی سوییس منتشر شد، آمده بود که ممکن است یاسر عرفات با ماده رادیواکتیو پلونیوم مسموم شده باشد. به گزارش بی بی سی، بر اساس این گزارش میزان پلونیوم در جسد عرفات 18برابر بیش از حد طبیعی بوده است. سال پیش یک گروه از کارشناسان سوییسی اعلام کردند که در لباس های باقیمانده از آقای عرفات، آثاری از ماده رادیواکتیو پلونیوم 210 که یک ماده به شدت سمی است، پیدا شده است. فرانسه در آگوست سال 2012 میلادی و پس از آنکه دانشمندان سوییسی شواهدی اولیه از وجود پلونیوم در جسد آقای عرفات پیدا کردند، تحقیقاتی را درمورد علت قتل او آغاز کردند. یک مقام روسی ماه گذشته گفته بود شواهدی از وجود پلونیوم در جسد یاسر عرفات پیدا نشده است.

سهی عرفات، بیوه عرفات در این باره گفت این گزارش ثابت می کند که به جان یاسر عرفات سوءقصد شده است. او درعین حال افزود همسرش دشمنان زیادی در سراسر جهان داشته و او نمی تواند به طور مستقیم کسی را در این مورد متهم کند. بسیاری از فلسطینیان، اسراییل را مسوول مرگ رهبرسابق فلسطینیان می دانند، اتهامی که از سوی اسراییل رد شده است. تل آویو اعلام کرد که در مسموم کردن یاسر عرفات هیچ نقشی نداشته است. به گزارش رویترز، سیلوان شالوم، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که در سال 2004 وزیر امورخارجه و یکی از اعضای کابینه امنیتی اسراییل بود به رادیو اسراییل گفت: ما هرگز تصمیم برای وارد کردن آسیب جسمانی به او نگرفته ایم. او افزود: «به نظر من این هیاهو برای هیچ است. اما اگر این مسمومیت اتفاق افتاده باشد، قطعا اسراییل در آن نقشی نداشته. ممکن است کسی در این میان افکار یا منافعی برای انجام آن داشته است.»

یاسر عرفات در ماه اکتبر سال 2004 به شدت بیمار شد و منابع رسمی فلسطینی در آن زمان، بیماری او را آنفلوآنزای شدید اعلام کردند. با شدت گرفتن بیماری آقای عرفات، او را برای درمان به یک بیمارستان نظامی در حومه پاریس منتقل کردند اما در روز 11نوامبر درگذشت. گزارش پزشکی علت مرگ او را سکته ناشی از اختلال خونی عنوان کرد.