آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۳
جهان
۶

کوتاه از جهان

منابع آگاه یمنی از احتمال نامزدی مجدد علی عبدالله صالح در انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور خبر دادند. یکی از رهبران برجسته حزب کنگره ملی یمن، از بزرگ ترین احزاب سیاسی این کشور که ریاست آن را علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن بر عهده دارد با اعلام این خبر گفت: هیچ مانعی بر سر راه نامزدی مجدد صالح در انتخابات ریاست جمهوری آتی وجود ندارد.(ایسنا)

یک دادگاه نظامی در بریتانیا یک تفنگدار نیروی دریایی سلطنتی این کشور را به اتهام قتل یک پیکارجوی زخمی افغان گناهکار شناخت. دادگاه برای این سرباز که به دلیل محدودیت های قانونی نامی از وی برده نشده مجازات حبس ابد درنظر گرفته است. براساس حکم دادگاه، دو سرباز دیگر که مظنون به تشویق متهم به قتل بودند، تبرئه شدند. گفته می شود مقتول دو سال پیش در حمله یک هلیکوپتر به مواضع طالبان در هلمند، زخمی شده بود. پس از آن، سه سرباز برای تحقیقات بیشتر به منطقه اعزام شدند.(یورونیوز)

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به تحقیقات انجام شده پیرامون افشاگری های اسنودن در امریکا گزارش داد که اسنودن همکاران خود را متقاعد کرده بود که به رمز عبور آنها به عنوان مدیر بخش کامپیوتر احتیاج دارد. یک منبع آگاه دیگر در گفت وگو با رویترز گفت، برخی از کارکنان که رمز عبور سیستم های خود را در اختیار وی گذاشته بودند بازجویی و از ماموریت های خود منفک شده اند. با این همه مشخص نیست که آیا این افراد به مشاغل دیگری در آژانس امنیت ملی گماشته یا اخراج شده اند.(رویترز)

سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) حق رای دادن امریکا را در آن سازمان به حال تعلیق در آورده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که امریکا در مهلت مقرر، تعهدات مالی خود به این نهاد بین المللی را ایفا نکرد. دولت امریکا در سال 2011 پس از آنکه یونسکو عضویت دولت فلسطینی را در آن سازمان پذیرفت، بخشی از تعهدات مالی خود را به یونسکو لغو کرد.(بی بی سی)

وزارت دفاع امریکا شمار ناوهای دریایی خود را در سواحل سوریه کاهش خواهد داد. به گزارش ایتارتاس ناو هواپیمابر نیمیتز و ناو جنگی Greyvli منطقه را ترک خواهند کرد. منطقه ماموریتی ناو هواپیمابر نیمیتز، خلیج فارس است که با آغاز بحران شیمیایی سوریه از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه اعزام شده بود.(صدای روسیه)