آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۲۳
اقتصاد
۵

فائو اعلام کرد:افزایش قیمت های جهانی غذا

جدیدترین گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) افزایش قیمت های جهانی غذا در اکتبر را پس از کاهش طی پنج ماه گذشته نشان داد شاخص قیمت فائو که تغییرات قیمت ماهانه سبدی از غلات، دانه های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر را بررسی می کند، در اکتبر 3/1 درصد نسبت به سپتامبر افزایش یافت و به 8/205 واحد رسید اما این شاخص همچنان 3/5 درصد کمتر از سطح مشاهده شده در اکتبر سال 2012 است.

دلیل عمده این افزایش، نوسان قیمت های شکر به دلیل تردید درباره مازاد تولید پیش بینی شده برای فصل زراعی 2014-2013 بود. شاخص قیمت شکر به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد در برزیل که بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان است، برای سومین ماه پیاپی افزایش یافت و به 265 واحد در اکتبر رسید.

آتش سوزی در بندر سانتوس برزیل که نابودی یک انبار بزرگ شکر را به دنبال داشت نیز این افزایش قیمت را تشدید کرد. شاخص قیمت غلات فائو نیز به 197 واحد در اکتبر رسید که یک درصد بالاتر از سپتامبر بود اما همچنان 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

شاخص قیمت روغن و چربی ها نیز با 2 درصد افزایش نسبت به سپتامبر، به 188 واحد در اکتبر رسید. قیمت های روغن خرما به دلیل تولید کمتر از حد مطلوب در آسیای جنوب شرقی و تقاضای بالابرای واردات، بیش از 5 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح در 13 ماه گذشته رسید. در عوض قیمت های روغن سویا پایین تر از رکورد ثبت شده در اکتبر سال 2011 و 2012 قرار داشت که به دلیل بهبود دورنمای تولید سویا در فصل زراعی 2014-2013 بود. طبق گزارش فائو، قیمت های لبنیات و گوشت در اکتبر نسبت به سپتامبر افزایش اندکی داشت که به دلیل بالابودن تقاضا برای شیر خشک و افزایش قیمت های این محصول بود.

قیمت های کره نیز افزایش داشت. بر اساس گزارش رویترز، جدیدترین آمار فائو نشان می دهد نوسان قیمت های جهانی غذا کمتر شده و افزایش قیمت ها در ماه های پیش رو ادامه خواهد داشت.