آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۲
اجتماعی
۴
یادداشت

حل مشکلات محیط زیست با تشکیل صندوق ملی

سید محمد مجابی

تشکیل صندوق ملی محیط زیست یکی از تکالیف قانونی برنامه چهارم قانون توسعه کشور بود که علی رغم تصویب اساسنامه آن در سال 84، طی 2دوره قبلی دولت نسبت به راه اندازی آن اقدامی نشد.

یکی از راهکارهایی که می تواند نقش موثری برای حل مشکلات محیط زیست داشته باشد، تشکیل صندوق ملی محیط زیست است زیرا تجارب متعددی در سطح جهان وجود دارد که نشان می دهد با راه اندازی چنین صندوق و بانک هایی می توان به بهبود شرایط محیط زیست کمک کرد. براساس مطالعه ای که قبل از تصویب این قانون توسط سازمان محیط زیست و سازمان اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت انجام شد، این ماده قانونی در برنامه چهارم توسعه گنجانده و در برنامه پنجم توسعه هم تنفیذ شد. بسیاری از کارخانه ها، صنایع، واحدهای خدماتی و فعالان حوزه های مختلف محیط طبیعی می توانند با دریافت اندک تسهیلاتی از صندوق، مشکلات محیط زیست خود را کاهش دهند؛ بنابراین وجود چنین صندوقی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر قانونگذار تشکیل آن را تکلیف کرده است.

از آنجا که در برنامه های ارائه شده رئیس جمهور به مجلس در زمان تحلیف، تشکیل این صندوق از اولویت های دولت اعلام شده بود، لذا در اولین فرصت جلسه مجمع عمومی صندوق ملی محیط زیست با حضور تمامی اعضا شامل وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون راهبردی ریاست جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در این سازمان تشکیل شد. در این جلسه موانع تشکیل صندوق مورد بحث و بررسی اعضای مجمع قرار گرفت و براساس مصوبات مجمع، پیشنهاداتی برای حل این مشکلات به دولت ارائه شد.

امیدواریم دولت با بررسی پیشنهادات و تصویب آن، راهکار تشکیل صندوق ملی محیط زیست و اجرایی شدن این ماده قانونی را فراهم آورد.

* معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست