آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۹
ایران زمین
۲۰

هدر رفت آب حاصل از بارندگی های اخیر بوشهر

اکبر اقبال مجرد

بوشهر- در بارندگی های هفته گذشته 260 میلیون مترمکعب سیلاب و روان آب وارد استان بوشهر شد که از این میزان فقط 41میلیون مترمکعب پشت سدها و بندهای آبخیزداری مهار و بقیه به دریا سرازیر شد.

شاپور رجایی،مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اعلام کرد: هدر رفت این میزان آب با توجه به خشکسالی های 8 ساله گذشته در این استان ضرورت توجه بیشتر به ساخت سد وبندهای ذخیره وطرح های آبخیزداری را دو چندان می کند. میانگین بارش سالانه در استان بوشهر250 میلیمتر است که همین امر نوید این را می دهد که این استان در پایان خشکسالی 8 ساله قرار دارد.

رجایی با بیان این که بر اثر خشکسالی های پیاپی میزان آورد آب رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آب این استان 45 تا 85 درصد کاهش یافته، گفت: 90 درصد آب شرب و 85 درصد آب های سطحی کشاورزی که آب شبکه های آبیاری استان بوشهر را تامین می کند،از استان های همجوار تامین می شود و کاهش بارندگی در استان های همسایه برای این استان نگران کننده است. با این وجود برای تامین آب شرب و کشاورزی این استان نگران هستیم، زیرا بارندگی در استان های بالادست خوب نبوده است.با وجود بارندگی های مطلوب اخیر فقط 5 میلیون متر مکعب آب پشت سد رئیسعلی دلواری ذخیره شده و همچنان 500 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در این سد وجود دارد.

وی یادآور شد:رودخانه موند در استان بوشهر هم بر اثر بارندگی اخیر 75 میلیون متر مکعب آورد آب داشته که این افزایش آب ناشی از بارندگی در ارتفاعات شهرستان های جم و دشتی بوده است.