آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۹
بین الملل
۵

درگیری و نافرمانی مدنی لیبی را فرا گرفت

لیبی در روزهای پرآشوب اخیر مجبور به مبارزه در دو سو است. از یک سو با گروه انصارالشریعه در حال مقابله است و از سوی دیگر نیز رویاروی تهدید نافرمانی مدنی شهروندان معترض به وضعیت امنیتی قرار دارد.

منابع پزشکی و نظامی لیبی اعلام کردند در جدیدترین درگیری ها بین نیروهای ویژه ارتش لیبی و گروه سلفی انصار الشریعه در شهر بنغازی، 5 نفر کشته و 23 نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ میلود زوی سخنگوی رسمی نیروهای ویژه و صاعقه گفت: از نخستین ساعات اولیه صبح دیروز درگیری خونین میان نیروهای ما و گروه سلفی انصار الشریعه در مناطق مختلف شهر بنغازی آغاز شد که بر اثر این درگیری، 5 نظامی کشته و 9 نفر دیگر از نیروهای ارتش و 14 نفر از شهروندان بشدت زخمی و تحت درمان هستند.در پی این درگیری ها، نظامیان بنغازی به حال آماده باش درآمدند.چندی پیش رئیس جنبش النهضه تونس از گروه انصارالشریعه و سلفی های جهادی بشدت انتقاد کرد.راشد الغنوشی در نشست این جنبش در منطقه التضامن تونس گفت: سلفی های جهادی که خوارج زمان هستند، به هر جایی از کشورهای عربی و اسلامی بروند، ویرانی و نابودی به بار می آورند.وی افزود: من از این افراد غیرمسئول می خواهم که یک کشوررا نام ببرند که توانسته اند در آن موفق باشند. آیا کشورهای سومالی، عراق و افغانستان کشورهای باثباتی هستند؟

در همین حال به دنبال ادامه ناآرامی ها در لیبی، ده ها نفر از مردم این کشور با برگزاری تظاهراتی، اعلام کردند نافرمانی مدنی را آغاز کرده اند. یک منبع امنیتی در لیبی نیز اعلام کرد که تظاهرکنندگان، خیابان منتهی شونده به میدان الصحابه را به مدت دو ساعت بستند. در همین راستا، عمر بوخطره، معاون رئیس شورای محلی شهر درنه از منصب خود استعفا کرد. وی دلیل استعفای خود را دلایل شخصی عنوان کرد. فعالان سیاسی و حقوقی در شهر درنه از تمامی مردم لیبی خواستند تا در اعتراض به اوضاع امنیتی و موج خشونت ها، ترورها و انفجارها در این کشور دست به نافرمانی مدنی بزنند. در خبری دیگر، جان کری و ویلیام هیگ، وزرای امور خارجه امریکا و انگلیس در دیدار با علی زیدان، نخست وزیر لیبی از تعهد واشنگتن و لندن برای کمک به لیبی سخن گفتند.کری پس از دیدار با هیگ و زیدان، گفت: با نخست وزیر لیبی درباره کارهایی که می توانیم برای برقراری ثبات در این کشور انجام دهیم، گفت وگو کردیم.