آرشیو سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۹
بین الملل
۵

اخبار کوتاه

صدور احکام مهاجمان به کنسولگری امریکا در عربستان

دادگاهی در عربستان یک نفر را به جرم مشارکت در حمله به کنسولگری امریکا در جده در سال 2004 و قتل 9 نفر، به اعدام و 19 تن دیگر را به حبس از 18 ماه تا 25 سال محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، در حمله ششم سپتامبر 2004، پنج فرد مسلح از جمله فردی که اکنون با حکم اعدام روبه رو شده است، به ساختمان کنسولگری امریکا یورش برده، چهار نیروی امنیتی عربستان را بیرون رانده و پنج تن از کارمندان را در داخل ساختمان به قتل رساندند. سه نفر از مهاجمان در این حمله کشته شدند.

واشنگتن خواستار برکناری نخست وزیر بحرین شد

منابع رسانه ای عرب اعلام کردند واشنگتن به منامه تا پایان سال جاری میلادی مهلت داده تا ضمن برکناری نخست وزیر این کشور، پاره ای اصلاحات سیاسی را نیز در این کشور به اجرا بگذارد. به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، به موازات تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین در جمعه گذشته و انتقاد باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از سرکوبگری های حکومت بحرین، منابع آگاه از سفر چاگ هیگل، وزیر دفاع امریکا به منامه خبر دادند.

هیگل در این سفر از جانب دولت امریکا از حکومت بحرین خواست شیخ خلیفه بن سلمان، نخست وزیر را برکنار و شیخ سلمان بن حمد، ولیعهد بحرین را که فردی میانه رو شمرده می شود بر سر کار بیاورد. واشنگتن آخرین موعد برکناری شیخ خلیفه بن سلمان از منصب نخست وزیری بحرین را اواخر دسامبر آینده مشخص کرده است. شیخ خلیفه بن سلمان که عموی پادشاه بحرین به شمار می آید، بیش از 40 سال است منصب نخست وزیری بحرین را در اختیار دارد و قدیمی ترین نخست وزیر جهان به شمار می آید.