آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
سیاسی
۲

عراقچی: حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی قابل دستیابی می شود

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان این که توافق نامه ژنو از اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه همزمان با آغاز سال جدید میلادی اجرایی می شود، گفت: با اجرای این توافق نامه، حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی طی شش ماه قابل دستیابی می شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مجموع 15 میلیارد دلار، حدود ده میلیارد دلار آن که پیش از این، صرف خرید مواد غذایی و دارویی می شد، قابل دسترسی خواهد شد.

به گفته عراقچی، یکی از اقدامات اعتماد سازی 1+5 در توافق نامه ژنو، تجارت امور انسان دوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: این کانال مالی شامل بانک های خارجی مشخص و بانک های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال، مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، سازوکار بانکی برای مواد غذایی و دارویی تعریف می شود و به بانک ها نیز ضمانت لازم داده می شود که مشکلی در تجارت دارو و مواد غذایی وجود نداشته باشد. عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: همچنین حدود 4.6 میلیارد دلار دیگر از درآمد نفتی که به بانک مرکزی واریز می شد، قابل دسترسی خواهد خواهد بود. عراقچی خاطرنشان کرد: همچنین با پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه ها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای یک دوره شش ماهه توافق شده که بر این اساس، 400 میلیون دلار درآمد ناشی از فروش نفت که با توجه به تحریم ها برای دانشجویان هزینه می شد، قابل دسترسی خواهد بود.