آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
جهان
۶

توافق های پنهانی ترکیه و اقلیم کردستان عراق

مذاکرات سه ساعته نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در آنکارا برای نهایی کردن قراردادهایی در بخش انرژی با مخالفت صریح دولت بغداد و هشدارهای واشنگتن، بدون هیاهو و رسانه ای شدن پایان یافت.

به گزارش ایرنا، همزمان با مذاکرات نچیروان بارزانی و اردوغان در آنکارا، سخنگوی نوری المالکی نخست وزیر عراق، آنکارا را از امضای هرگونه قرارداد انرژی با اقلیم کردستان عراق بر حذر داشت که این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های جمعی ترکیه داشت.

افزون بر آن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن از هیچ توافقی که بدون تائید دولت عراق باشد، حمایت نخواهد کرد. او گفت که آمریکا اقلیم کردستان عراق را به یافتن راه حلی بر طبق قانون اساسی با دولت مرکزی عراق دعوت می کند.

بارزانی در صدر هیاتی وارد ترکیه شد و با اردوغان دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار که به صورت غیرعلنی به مدت سه ساعت به طول انجامید، وزرای انرژی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق و ترکیه نیز حضور داشتند.

دو طرف در پایان این دیدار اظهار نظری درباره توافق های صورت گرفته نکردند و فقط شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه از امضای چند سند همکاری در زمینه انرژی خبر داد که دیگر رسانه های ترکیه آن را تکذیب و گزارش کردند، امضای قراردادها به دلیل مخالفت های بغداد و هشدارهای واشنگتن، به تعویق افتاده است. بغداد با امضای هرگونه قرارداد در بخش انرژی با اقلیم کردستان عراق مخالف است.

کارشناسان امور اقتصادی در ترکیه در گمانه زنی هایی عنوان کردند که دو طرف گرچه درباره انعقاد قراردادهای انرژی به مراحل پایانی رسیده اند، ولی نمی خواهند با امضای این قراردادها بدون حصول توافقی در مثلت آنکارا، بغداد، واشنگتن، این همکاری ها را به مخاطره بیندازند.