آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
صفحه آخر
۲۰
نکته

تنگ شدن عرصه بر دوپینگی ها

امید توفیقی

کسانی که ناجوانمردانه به ورزش قهرمانی ورود کرده و به قولی ورزشکاران پاک را با مصرف مواد نیروزا(دوپینگ) پشت سر می گذارند، خیلی هم آسوده خاطر نباشند؛ چرا که همزمان با بالاگرفتن تب مبارزه با دوپینگ در (IOC)، در ایران نیز نمونه گیری جدید خونی به سراغشان می آید.

همه راه های ورزش قهرمانی به جوانمردی ختم می شود و اصولااگر جوانمردی نباشد ورزش معنای معنوی خود را از دست می دهد. این را فقط ما نمی گوییم که صاحب فرهنگ چند هزار ساله و آیین پهلوانی و زورخانه هستیم، این را دنیا می گوید که دائم روی آن تبلیغ می کند. یکی از مصداق های این مهم مبارزه جدی با پدیده شوم دوپینگ است که به طور مرتب اخبار تازه تری در این باره به گوش می رسد. آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) میزان محرومیت ناشی از دوپینگ تعمدی را از دو به چهار سال در شرایطی افزایش داد که حتی این دو برابر شدن برخورد قهری نیز باعث اطمینان خاطر توماس باخ، رئیس آلمانی کمیته بین المللی المپیک نشده و او بصراحت تاکید دارد چهار سال محرومیت برای ورزشکاران دوپینگی خیلی کم بوده و باید همه متخلفان مرتبط با این پدیده با برخورد قهری به مراتب شدیدتری مواجه شوند.

اما نکته خوشحال کننده در این میان همزمان با عزم جدی جهانی برای مقابله با دوپینگ، این است که برای اولین بار نمونه گیری یا همان تست دوپینگ در ورزش ایران نیز یک قدم به پیش برداشت تا عرصه بیش از پیش بر ورزشکاران متخلف تنگ و تنگ تر شود. در حالی که پیش از این تست دوپینگ به نمونه گیری ادرار محدود می شد، سرانجام از هفته چهارم لیگ برتر بسکتبال افسران مبارزه با دوپینگ برای اولین بار از چند ورزشکار تست خونی گرفتند تا ورزش ما نیز همگام با بالاگرفتن عزم جهانی برای مقابله با دوپینگ، خط و نشانی جدی برای متخلفان بکشد.

صرف نظر از تعریف فنی دوپینگ خونی که خلاصه آن عبارت است از تکنیک های افزایش سلول های قرمز حامل اکسیژن در خون و بهبود کارکرد ورزشکاران، آنچه اهمیت دارد این است که نفس اعلام این خبر خود می تواند یک گام به جلو تلقی شده و شوکی تاثیرگذار به دوپینگی های ورزش- دست کم در سطوح بالای ورزش قهرمانی و حرفه ای- وارد کند.