آرشیو سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۵۵
اخبار کشور
۳

معاون وزارت خارجه: ایران با امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا موافق نیست

ابراهیم رحیم پور اعلام کرد ایران با امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا موافق نیست.

معاون وزارت خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با اشاره به تبعات امضای معاهده امنیتی افغانستان با آمریکا، گفت: ایران چند وقت اخیر به صورت برادرانه به مقامات افغانی اعلام کرد که با امضای این معاهده موافق نیست، زیرا امضا و اجرای این معاهده به منافع بلند مدت ملت و دولت افغانستان آسیب می زند.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر آمریکا، پروژه معاهده امنیتی یا کاپیتولاسیون را در کشورهای منطقه مانند عراق اجرا گذاشته، تصریح کرد: خوشبختانه در آن زمان مقامات عراقی این معاهده را نپذیرفتند، از این رو در شرایط کنونی ما به مقامات افغانی توصیه می کنیم که زیر بار امضای چنین معاهده ای نروند.

رحیم پور با بیان اینکه القاعده و طالبان قطعا موافق امضای معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا است، یادآور شد: این گروه های افراطی برای ادامه اقدامات خود نیاز به توجیه و بهانه مناسبی دارند، از این رو امضای این معاهده امنیتی زمینه اقدامات آتی این گروه ها را فراهم می کند.

به گزارش مهر، وی از سفر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در آینده ای نزدیک به تهران خبر داد و گفت: کرزای در این سفر دیدارهایی را با مسئولان به ویژه دکتر روحانی رئیس جمهور انجام می دهد.