آرشیو یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۵
بین الملل
۵

کرزای: توافقنامه امنیتی را با تهدید امضا نمی کنیم

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان با پافشاری بر موضع پیشین خود درباره تعویق امضای قرارداد امنیتی با واشنگتن، تاکید کرد کابل تحت تهدید و فشار امریکا این توافقنامه را امضا نمی کند. کرزای گفت: لفاظی های خصمانه راه به جایی نمی برد، ما ملتی نیستیم که با این تهدیدها و اجبارها کاری انجام دهیم. ما تنها زمانی این توافق را امضا می کنیم که مطمئن شویم امنیت و صلح را به افغانستان می آورد. کرزای که در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی شرکت نمی کند، در ابتدای امر از این توافقنامه امنیتی با امریکا حمایت کرد اما بعدا گفت: این توافقنامه تنها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آوریل 2014 امضا می شود و هشدار داد که حضور ناتو باعث کشتار و بمباران بیشتر شده است.

موضع وی باعث خشم مقام ها و قانونگذاران امریکایی شده و آن ها تهدید کردند که اگر کرزای این توافقنامه را تا پایان سال جاری میلادی امضا نکند، تمام نیروها را از افغانستان خارج می کنند. طبق این توافقنامه 12 هزار سرباز امریکایی می توانند پس از سال 2014 در افغانستان بمانند.

توافقنامه امنیتی امریکا و افغانستان در میان همسایگان کابل نیز مخالفان و موافقانی دارد. سخنگوی وزارت امورخارجه هند که کشورش این روزها میزبان کرزای است در بیانیه ای گفت: هند و افغانستان در مورد مساله توافقنامه امنیتی مشترک افغانستان و امریکا گفت وگو کردند و هر دو کشور براین عقیده اند که این توافقنامه برای ثبات و امنیت افغانستان بسیار مهم است. با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای امریکا از افغانستان، به نظر می رسد که حامد کرزای به دنبال ترغیب هند برای افزایش کمک نظامی شامل سلاح های سبک و سنگین باشد.