آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲، شماره ۵۵۴۴
اقتصادی
۲۲

خبر

نعمت زاده: سبد کالاجایگزین یارانه های نقدی نمی شود

در حالی که برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بودند دولت قصد دارد ارائه سبد کالایی را جایگزین پرداخت یارانه نقدی کند، وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد کرد. محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: سبد کالایی هدیه ای است که دولت برای گروهی از جامعه درنظر گرفته و یارانه نیست. وی ادامه داد: دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی را تهیه کرده و بر اساس آن افراد مشمول دریافت سبد کالایی مشخص شده اند. نعمت زاده با تاکید بر این که ارائه این سبد در سال جاری برای دو بار تصویب شده است، گفت: اگر قرار باشد این سبد کالایی در سال آینده هر سه ماه یک بار ارائه شود وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل برای این کار را دارد.

قرارداد 5 میلیارد دلاری شرکت نفت با حمل ونقل ریلی

در لایحه بودجه 93 پیشنهاد شده به منظور صرفه جویی سوخت، شرکت نفت تا پنج میلیارد دلار به صورت بیع متقابل با شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری می کنند قرارداد ببندد و از محل درآمد صرفه جویی سوخت، سال های آتی پول را به آن ها بپردازد.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر درآمدی که از محل صرفه جویی سوخت حمل و نقل ریلی حاصل می شود به راه آهن پرداخت شود در مقابل مبلغی که دریافت می کنیم حق دسترسی را برای شرکت های حمل و نقل ریلی بار و مسافر حذف می کنیم تا این شرکت ها حق دسترسی پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: اگر در آیین نامه مربوطه مشخص شود که شرکت های خصوصی پول صرفه جویی سوخت را دریافت کنند بنابراین به میزان کافی درآمد خواهند داشت که بتوانند حق دسترسی را پرداخت کنند چون عملا حق دسترسی که پرداخت می کنند توسط دولت به عنوان صرفه جویی سوخت به آن ها داده می شود.

پورسیدآقایی یادآور شد: البته آیین نامه اجرایی این موضوع باید بعد از تصویب مجلس در دولت تدوین شود.