آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲، شماره ۵۵۴۴
اجتماعی
۴
خبر

انتقاد عضو شورای شهر تهران از انتقال پایتخت

زهره رجب نیا

وقتی در هفته اخیر موضوع انتقال پایتخت اداری، سیاسی از سوی عباس زارع مهریزی، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس اعلام شد، شاید هیچ کس فکر نمی کرد این موضوع تا این اندازه جدی باشد، به طوری که رئیس شورای شهر تهران احمد مسجدجامعی در موضع گیری اش نسبت به این طرح به ایران اظهار کرده بود وقتی نمایندگان مردم در شورا و شهرداری از این امر اطلاعی ندارند، قطعا این طرح جدی نیست. اما دو روز پیش نمایندگان مردم این طرح را درمجلس شورای اسلامی به تصویب رساندند که با مخالفت های بسیاری از سوی دولت وحتی اعضای شورای شهر پایتخت مواجه شد. در این باره محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران با گلایه از رویه گذشته دولت در تعامل با شورا و شهرداری به روزنامه ایران اظهار کرد: این موضوع ابتدا باید از سوی دولت گذشته به اطلاع شورای شهر پیشین می رسید و بعد از بحث و بررسی در شورای به صحن مجلس می رفت اما متاسفانه چنین نشد و این به عنوان گلایه اعضای شورای شهر تهران جای بحث و بررسی دارد.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد: در درجه نخست باید تبعات و هزینه های جابه جایی پایتخت تخمین زده شود و جانمایی درستی برای انتقال پایتخت انجام شده سپس بعد از توجیه این امر جابه جایی تهران آغاز شود. تندگویان با اشاره به این که عملیاتی کردن این مصوبه از سوی دولت نیازمند زمان و هزینه های بسیار است اظهار کرد: بسیاری از استان ها بدلیل تامین نبودن زیرساخت ها وهزینه های آن بشدت با جابه جایی پایتخت مخالفند و همه این عوامل به عنوان موانع جدی پیش روی طرح کنندگان این موضوع قرار دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به هرحال مردم تهران اکنون به دلیل حضور دولت در پایتخت متحمل پرداخت هزینه های بسیاری هستند که این امر باید ساماندهی شود و جابه جایی پایتخت باید توجیه منطقی و عملی داشته باشد.

او توضیح داد: اگر با جمع هزینه انتقال پایتخت بتوان شبکه حمل ونقل عمومی را گسترش داد و به این طریق از آلودگی هوا کاست بهتر است این هزینه صرف رفع وضعیت کنونی شود و نه جابه جایی شهری با زیرساخت های تهران، چراکه اکنون هرشهری بخواهد جایگزین پایتخت شود در درجه نخست باید دارای زیرساخت هایی مانند فرودگاه بین المللی یا هتل های بین المللی باشد، چیزی که کمتر شاهد آن هستیم..