آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲، شماره ۵۵۴۴
بین الملل
۵

خاورمیانه

نخست وزیر پیشین مصر بازداشت شد

پلیس مصر هشام قندیل، نخست وزیر پیشین این کشور را در حال فرار از کشور دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور مصر اعلام کرد، هشام قندیل، نخست وزیر پیشین این کشور در دوران ریاست جمهوری مرسی در بیابانی خارج از قاهره هنگامی که تلاش می کرد همراه با یک قاچاقچی انسان به سودان بگریزد، بازداشت شد.

دادگاهی در مصر هنگامی که قندیل متصدی نخست وزیری بود، وی را به خاطر اجرا نکردن حکم دادگاه برای ملی کردن دوباره یک شرکت که در سال 1996 خصوصی شده بود، به یک سال زندان محکوم کرد. یک دادگاه تجدیدنظر در قاهره نیز در ماه سپتامبر این حکم را تایید کرد.

قندیل بعد از برکناری مرسی از انظار عمومی دور بود. وی در ماه اوت هنگام بحران برکناری مرسی به نمایندگی از ائتلاف گروه های طرفدار مرسی با هیات میانجی گران اروپایی دیدار کرد. نیروهای امنیتی مصر همچنین 33 عضو جماعت اخوان المسلمین در البحیره از جمله 6 نفر را در جریان برگزاری تظاهرات در مخالفت با قانون اساسی در شهر وادی نطرون بازداشت کردند.

مرگ 4 فرمانده برجسته «داعش» در سوریه

منابع خبری محلی در سوریه گزارش دادند بر اثر حمله جنگنده های ارتش سوریه به یک مقر داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در شمال سوریه، 4 نفر از برجسته ترین فرماندهان این گروه تروریستی به هلاکت رسیده اند.

به گزارش الشرق الاوسط، برخی منابع وابسته به گروه های تروریستی تاکید کردند که جنگنده های نیروی هوایی ارتش سوریه یکی از اصلی ترین مقرهای گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را بمباران کرده و تعدادی از مهم ترین فرماندهان آن را به هلاکت رسانده اند.

برخی منابع وابسته به ارتش سوریه نیز با اشاره به این حمله هوایی اعلام کردند طی این عملیات، ابوطلحه الکویتی، ابوبکر الجزراوی، سعید العلی الشمری و ابوبکر النجدی کشته شده و 8 نفر دیگر که همراه آنان در ساختمان حضور داشته اند، زخمی شدند.

همچنین برخی منابع آگاه اعلام کردند این عملیات به احتمال بسیار زیاد با کمک یک عامل نفوذی نیروهای امنیتی سوریه صورت گرفته است، زیرا این اشخاص به ندرت گرد هم آمده و جلسات هماهنگی برگزار می کنند.