آرشیو شنبه ۷ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۸۶۱
اقتصاد
۵

کاهش 23 درصدی معاملات اوراق مشارکت در بورس

عملکرد بورس تهران در نخستین هفته زمستان

بورس اوراق بهادار تهران در نخستین هفته زمستان با افزایش شاخص و کاهش ارزش و حجم معاملات رو به رو شد و نوسانات زیادی را تجربه کرد.

شاخص بورس تهران در هفته معاملاتی گذشته به روند صعودی خود با احتیاط ادامه داد و با رشد 5/0 درصدی در مقیاس هفته از کانال 88 هزار واحدی گذشت.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در نخستین هفته دی ماه 465 واحد رشد کرد و از 87 هزار و 726 واحد به 88 هزار و 190 واحد رسید. با این اتفاق بورس تهران پنجاهمین رکورد خود را شکست و میانگین بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون از 131 درصد فراتر رفت.

به این ترتیب در نخستین هفته زمستان، نشانه های سرازیر بودن جریان نقدینگی به سمت بورس نمایان شد و طرف عرضه نیز با عرضه های خرد سازمان خصوصی سازی پس از ماه ها وقفه تقویت شد و جنب و جوش تازه یی را به سمت بازار روانه کرد.

همچنین در این هفته ارزش و حجم معاملات با کاهش مواجه شد به طوری که طی چهار روز معاملاتی هفته شش میلیون و 966 میلیون سهم به ارزش 23 هزار و 345 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که تعداد دفعات معامله با 26 درصد کاهش به 537 هزار و 273 دفعه رسید و تعداد خریداران نیز با کاهش 25 درصدی به 173 هزار 46 نفر بالغ شد.

همچنین در هفته گذشته هیچ برگی از قرارداد آتی مورد معامله قرار نگرفت و معاملات اوراق مشارکت نیز با کاهش 23 درصدی مواجه شد.

اما از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته بررسی بودجه 92 در مجلس و تعیین قیمت خوراک پتروشیمی های گازی بود که موجب نوسانات شدید قیمت این شرکت ها در بورس تهران شد زیرا انتشار خبرهایی درباره تصویب نرخ گاز 13 سنتی و تکذیب آن از سوی فعالان صنعت پتروشیمی موجب نگرانی سهامداران این گروه و در ابهام قرار گرفتن وضعیت این صنعت شد.

علاوه بر این بازار سرمایه در انتظار ارائه گزارش 9 ماهه شرکت هاست که بررسی لایحه بودجه 92 و نیز انتظار برای گزارش های جدید حرکت توام با احتیاط بورس تهران در روزهای اخیر و ماه آینده را رقم می زند.