آرشیو یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۸۸۲
اقتصاد
۴

پرسه دربازار

تولید برخی خودروها به صفر رسید

تولید برخی خودروهای سواری در آذرماه متوقف و تولید برخی دیگر نیز تقریبا به صفر رسیده است. براساس جدیدترین آمارهای رسمی تولید دو خودروی مزدا 3 و مزدا 3 با موتور 1600 سی سی با افت صددرصدی به ترتیب از 80 و 59 دستگاه در آذر ماه 91 به صفر رسیده است.

فروش کالاهای اساسی با تخفیف 20درصدی

فروشگاه های زنجیره یی اتکا در سراسر کشور در جهت افزایش قدرت خرید جامعه اغلب کالاهای خود را با 20 درصد تخفیف عرضه می کنند. محمد مهدی کربلایی با اشاره بر ظرفیت بیش از 400 فروشگاه زنجیره یی در سراسر کشور این تصمیم سازمان را در راستای افزایش سطح معیشت جامعه دانست و تاکید کرد: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری این سازمان در تلاش است تا با کاهش قیمت کالاهای خود سهم بسزایی در کاهش تورم در جامعه ایفا کند. یکی از اولویت های دولت یازدهم نیز کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم است و سازمان اتکا تلاش دارد با کاهش قیمت ها بالاخص در بخش کالاهای اساسی در این راه دولت را همراهی کند. وی رویکرد این سازمان را ارتقای کیفیت خدمات و افزایش محدوده فعالیت اعلام کرد و افزود: ما به دنبال رضایتمندی عموم مردم در جهت دریافت خدمات هستیم و در این راستا در تلاشیم تا کالای با کیفیت را با روش های کیفی در فروشگاه های زنجیره یی اتکا توزیع کنیم.

صادرات 209 میلیون دلاری فرش دستباف

ارزش صادرات فرش دستباف ایران در 9 ماهه سال جاری با افت 65/36 درصدی بالغ بر 209 میلیون دلار شد. در 9 ماهه امسال 7/3 هزار تن فرش دستباف به ارزش تقریبی 209 میلیون دلار از کشور صادر شده است. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 26/15 و 65/36 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1391 کاهش یافته است. فرش دستباف در حالی در گذشته یکی از اقلام اصلی در صادرات غیرنفتی کشور به شمار می رفت که در 9 ماهه امسال رتبه 23 را در بین کالاهای صادرات غیرنفتی کشور به دست آورد.

صیفی جات گران شد

در حال حاضر در سطح شهر هر کیلو بادمجان 3700 تومان، هویج 1500 تومان و کلم بروکلی 6500 تومان به فروش می رسد که قیمت خرید این محصولات از میادین به گفته فروشنده ها و طبق فاکتور خرید به ترتیب کیلویی 3500 تومان، 1100 تومان و 5300 تومان است.