آرشیو شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۳۹۰۰
فرهنگ و هنر
۵

پایان دوسالانه عکس فرش دستبافت ایران

با تجلیل از برگزیدگان سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران و گشایش نمایشگاه عکس های برگزیده، این رویداد فرهنگی به گام پایانی خود رسید.

به گزارش شبستان، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این که فرش ایران، نماد و سفیر فرهنگ و هنر ایران در اقصی نقاط جهان است، بیان کرد: کسانی که از ابتدا در حوزه فرش سرمایه گذاری فکری کرده اند به جایگاه هنری این اثر توجه ویژه داشته اند.

حمید شاه آبادی افزود: در بسیاری از نمایشگاه ها قابلیت و توانایی فرش ایران را دیده ایم و در بسیاری از فضاها از ظرفیت فرش به عنوان نماد گفت وگو و دیالوگ با دنیا استفاده کرده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر فرش تنها وسیله ای برای رفع نیازهای مادی انسان و عایقی در برابر سرما و گرما و پوششی برای منازل است، مولفه هنری در کنار آن از کجا آمده است؟! جسم انسان یک نیاز و روح انسان نیاز دیگری دارد.از ابتدا این هنر- صنعت قرار نبود فقط نیاز جسم را برطرف کند؛ بلکه نیاز روح را به مراتب با اولویت بالاتر تامین کرد؛ قطعا باید به نیازهای روحی نیز توجه کنیم و هنر تامین کننده نیاز روح است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران هم در این مراسم وعده داد که دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف ایران تشکیل شود. محمدباقر آقاعلیخانی با تاکید بر استفاده از هنرهای دیگر در معرفی فرش دستباف گفت: نیاز داریم حوزه های هنری بویژه عکاسان که با جامعه جوان و نسل جدید کشور ارتباط بیشتری دارند، در معرفی این هنر صنعت به جامعه کمک کنند و با این کار به بافندگان انگیزه بیشتری دهند.

گفتنی است از 4600 اثر رسیده از 632 عکاس به دبیرخانه دوسالانه عکس فرش دستباف، تعداد 80 قطعه عکس از 63 عکاس به نمایشگاه این دوسالانه راه یافت که نمایشگاهی از این آثار در موزه فرش ایران برپا شده است.