آرشیو شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۳۹۰۰
ایران
۱۵

تالاب آق آستارا این روزها میزبان پرندگان مهاجر است

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرزی بندر آستارا از پایان عملیات احیای تالاب آق سو و ورود نخستین گونه های پرندگان مهاجر به این تالاب خبر داد.

شهروز قلی نژاد افزود: تاکنون چهار میلیارد ریال برای احیای این تالاب که بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی به شکل کامل تخریب شده بود، هزینه شده است.

وی ادامه داد: مساحت کل محوطه تالابی که در ضلع شرقی پناهگاه 1074 هکتاری حیات وحش لوندویل آستاراست، در گذشته بیش از صد هکتار بوده است.

قلی نژاد توضیح داد: در سال جاری پیشروی آب دریای خزر سبب شد تا ده هکتار باقیمانده از این تالاب به شکل کامل تخریب شود و به همین دلیل با تصمیمی سریع، عملیات دیواره سازی در حاشیه و انتقال آب دو رودخانه به تالاب آغاز شد و هم اکنون با پایان دو عملیات مذکور، در مرحله آبگیری قرار گرفته ایم.

وی درباره نتایج عملیات احیای تالاب عنوان کرد: اکنون یکصد هکتار به شکل کامل احیا شده که از مساحت مذکور، 56 هکتار مساحت آبی و بقیه به صورت جنگل توسکای حاشیه تالاب است.

مدیر اداره محیط زیست آستارا خاطرنشان کرد: با سیراب شدن بخشی از تالاب، نخستین گروه پرندگان مهاجر شامل خوتکا، مرغابی، مرغابی سرسبز، مرغابی نوک پهن، پلیکان، بوتیمار، آنقوت و دیگر گونه های حواصیلیان وارد آن شده اند. به گزارش ایسنا، تالاب آق سو یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده کشور است که در جنوب شرقی شهر آستارا و در منتهی الیه غربی جنگل های هیرکانی در استان گیلان قرار گرفته است.

علاوه بر مناطق جنگلی پناهگاه حیات وحش لوندویل، در بخش تالابی بخش وسیعی پوشیده از نیزار و لویی بوده و به دلیل داشتن ذخایر مناسب غذایی، در طول سال محل مناسب برای تولیدمثل و زمستان گذرانی گونه های مختلف پرندگان است.