آرشیو یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۵۳
ورزشی - اخبار کشور
۹

استاندار خبر داد: نوسازی شالیزارهای گیلان با سرمایه گذاری خارجی

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: طرح سرمایه گذاری خارجی برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان در شورای اقتصاد مجوز گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد علی نجفی» در دیدار با معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با استفاده از اعتبارات فاینانس، طرح تجهیز و نوسازی 55 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در مدت سه سال اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون فقط 68 هزار هکتار شالیزار گیلان تجهیز و نوسازی شده است افزود: از 238 هزار هکتار شالیزار استان 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز و نوسازی دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: کاهش هزینه های تولید، مدیریت آبیاری بویژه در زمان کم آبی، افزایش بهره وری و تولید محصول از مزایای اجرای این طرح است که ضرورت انجام آن را اجتناب ناپذیر کرده است.

نجفی اضافه کرد: یکی از دلایل کندی اجرای طرح تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی شالیزارها نبود اعتبارات کافی است که با استفاده از فاینانس این مشکل رفع خواهد شد.

«سید رحیم سجادی» معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به ردیف ملی سه هزار میلیارد ریالی برای اجرای آبیاری تحت فشار در کشور گفت: در قانون بودجه امسال 10 هزار میلیارد ریال دیگر به این اعتبارات افزوده شد.

وی همچنین با اشاره به تصویب طرح انتزاع سیاستگذاری صنایع تبدیلی از وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان ساخت: براساس قانون، سیاستگذاری این بخش به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است.

وی پرهیز از دوگانگی و موازی کاری در گسترش صنایع تبدیلی و انجام تخصصی امور را از مزایای اجرای این قانون عنوان کرد.

استان گیلان دارای حدود 237 هزار هکتار زمین شالیزاری، 32 هزار هکتار باغ چای و بیش از 10 هزار هکتار اراضی زیرکشت مرکبات است.