آرشیو یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۳
صفحه آخر
۲۰
پیشنهاد روز

صد ثانیه، یعنی یک فرصت بزرگ

آذر مهاجر

صد ثانیه، بخصوص اگر فاصله بین دو برنامه تلویزیونی باشد خیلی کوتاه است؛ یک موزیک ویدئو یا مثلاآنونس می تواند این فاصله زمانی را براحتی پرکند و مخاطب از صد ثانیه توقع زیادی ندارد اما گاهی همین زمان کوتاه می تواند بستری باشد برای طرح نکات تاثیرگذار و تصاویر دیدنی.

امروز فیلم های کوتاه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان و البته فیلمسازان حرفه ای و آماتور به دست آورده اند. این گونه آثار به واسطه ظرف زمانی محدود، قابلیت ها و امکانات قابل توجهی در اختیار فیلمسازان و البته تماشاگران خود قرار می دهند که از آن جمله می توان به صراحت و تاثیرگذاری سریع اشاره کرد.

خوشبختانه مدتی است شبکه دو از فرصت های کوتاهی که بین برنامه های مختلف ایجاد می شود بهره می گیرد و در قالب یک برنامه مستقل با عنوان دو در صد، آثار برگزیده جشنواره فیلم های صد ثانیه ای را به نمایش می گذارد. در واقع این شبکه هر روز ساعت های 9 و 30 دقیقه صبح، 17و 30 دقیقه بعد از ظهر و 23 هر شب یکی از آثار جشنواره فیلم های صد ثانیه ای را به نمایش می گذارد و با نمایش این آثار به مقوله زمان در این شبکه و بهره برداری از آن مفهوم تازه ای می دهد.

جشنواره فیلم های صد ثانیه ای عمدتا مورد توجه کسانی است که قصد ورود به دنیای فیلمسازی را دارند، تولید آثار تجربی را آغاز می کنند، یا ایده های خلاقانه ای برای غافلگیری مخاطب در صد ثانیه دارند. بنابراین طبیعی است که آثاری به این جشنواره ارائه می شود و آثاری در این جشنواره مورد توجه هیات داوران قرار می گیرد که حائز ارزش های هنری باشد و بتواند در این زمان اندک، مفاهیم عمیق را منتقل کند.

آثار این جشنواره عمدتا در زمانی کوتاه حرف و پیامی تاثیرگذار را منتقل می کند و از این منظر باب طبع مخاطب پرمشغله امروز است، بخصوص از این بابت که این آثار جزو برگزیده ها و بهترین های یک جشنواره هستند و از میان آنها فیلم هایی انتخاب شده که به مسائل مورد توجه خانواده ها می پردازد.

برنامه دو در صد در واقع امکانی است برای مدیران شبکه دو تا به مدد تولیدات رسیده به یک جشنواره، نهایت بهره را از ثانیه ها ببرند و از فیلم های صد ثانیه ای در کنار فیلم ها، سریال ها، برنامه های ترکیبی و نمایشی به عنوان یک گونه یا ژانر مستقل استفاده کنند.