آرشیو چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۱۸۱
دنیا
۴

رشد اقتصادی آلمان در فصل دوم کند می شود

گروه بین الملل- وزارت دارایی آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در فصل دوم کند خواهد شد.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه اعلام کرد آمار جدید نشان می دهد آلمان در ماه های ژانویه تا مارس عملکرد بسیار خوبی داشته است. علت این مساله رشد بخش صنعتی و فعالیت ساخت وساز به دلیل زمستان نه چندان سرد بوده است. با این وجود وزارت دارایی آلمان اعلام کرد: «با وجود افزایش فعالیت های اقتصادی در فصل نخست به دلیل شرایط آب و هوایی، پس از درنظر گرفتن معیارهای فصلی، ارقام فصل دوم ضعیف تر خواهد بود.» به گفته این وزارتخانه: «اما این تاثیر تکنیکی به این معنی نیست که آهنگ رشد اقتصادی در حال کند شدن است.»

آمار جدید نشان داده است که سفارش ها و تولیدات صنعتی افزایش یافته و بخش خصوصی درحال رشد است. گرچه به دلیل بحران اوکراین اعتماد سرمایه گذاران و کسب و کارها کاهش یافته است، اما همچنان بالااست.

وزارت دارایی آلمان گفت آمار اخیر موجب شده است این وزارتخانه به این باور برسد که اقتصاد بهبودی را تجربه کرده است که در کل سال ادامه خواهد یافت. دولت پیش بینی می کند اقتصاد آلمان در سال جاری 8/1 درصد رشد خواهد کرد و علت این رشد افزایش هزینه مصرف کنندگان به دلیل بهبود بازار کار، افزایش دستمزدها و تورم ملایم است.

اقتصاددانان شرکت کننده درنظرسنجی رویترز پیش بینی می کنند اقتصاد آلمان در فصل نخست 6/0 درصد و در فصل دوم 4/0 درصد رشد خواهد کرد. وزارت دارایی آلمان پیش بینی می کند تورم ملایم باقی خواهد ماند و در سال جاری به اندازه 4/1 درصد و در سال آینده به اندازه 9/1 درصد رشد خواهد کرد. به گفته این وزارتخانه «خطر تنزل قیمت ها وجود ندارد.»

وزارت دارایی آلمان همچنین اعلام کرد درآمدهای مالیاتی این کشور در ماه مارس نسبت به سال گذشته 2/7 درصد رشد کرده و به 36/55 میلیارد یورو رسیده است. درفصل نخست، درآمدهای مالیاتی نسبت به همین دوره در سال گذشته 7/3 درصد رشد کرده و به حدود 140 میلیارد یورو رسیده است.