آرشیو شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۹۴۵
جهان
۶

خشم تل آویو از اتحاد فلسطینی ها

صلح و ائتلاف در فلسطین موجب خشم اسراییل شده است. پس از دو روز مذاکره هیات های نمایندگی تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس، دو جناح فلسطینی اعلام کردند به توافق رسیده اند که در هفته های آینده یک دولت ائتلافی تشکیل دهند. این خبر اگرچه موجب هلهله و شادی در میان مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری شد اما با واکنش های متفاوتی از سوی اسراییل و امریکا مواجه شد. اینک می توان گفت به طور قطع توافق مورد نظر واشنگتن تا تاریخ 29 آوریل (9 اردیبهشت) میان اسراییل و تشکیلات خودگردان حاصل نمی شود.

پایان مذاکره

اسراییل در واکنش به ائتلاف فتح و حماس، مذاکره با فلسطینیان را متوقف کرد. این تصمیم بعد از جلسه اضطراری شش ساعته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل با اعضای کابینه اعلام شد. البته نتانیاهو در مصاحبه یی گفت هنوز زمان وجود دارد که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم خود را تغییر دهد. او گفته رهبر فلسطینیان اگر خواستار صلح است باید توافق با حماس را متوقف کند. تل آویو قصد دارد علاوه بر توقف مذاکرات، فلسطینیان را هم تحریم کند.

هنوز امید وجود دارد

به گزارش جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، جان کری وزیرخارجه امریکا در تماس تلفنی با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن ابراز ناخرسندی از این رویداد تاکید ورزید که هر دولتی در منطقه باید حق موجودیت اسراییل را به رسمیت شناسد، اما حماس از چنین امری خودداری می ورزد. با وجود این وزیر خارجه امریکا گفته است او هرگز امید خود را از دست نداده و با وجود عقب نشینی اسراییل از مذاکرات صلح خاورمیانه، وی یافتن راه حلی برای برقراری صلح میان اسراییل و فلسطینیان را ممکن می داند.

تمام گزینه ها روی میز است

به دنبال توافق سازش میان گروه های فلسطینی و واکنش اسراییل، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مذاکرات صلح خاورمیانه گفت: اگر اسراییل بخواهد مذاکرات صلح را متوقف کند، ما تمامی گزینه ها را مورد بررسی قرار می دهیم. دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل از سال ها پیش میان شهرک سازی ها و صلح یکی را انتخاب کرده است. اقدامات اسراییل تنها بهانه هایی برای فرار از روند صلح است.