آرشیو پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۶۳
اقتصادی
۴

با کنار گذاشتن پیمانکار چینی، متخصصان داخلی میدان نفتی آزادگان را توسعه می دهند

پس از کنار گذاشتن شرکت چینی از میدان آزادگان جنوبی توسعه این میدان مشترک با عراق، برای سپردن به پیمانکاران داخلی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

وزیر نفت در گفت وگو با شانا تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت چینی سی ان پی سی آی (CNPCI) از برنامه زمانبندی برای توسعه میدان آزادگان جنوبی بسیار عقب و از نظر ما غیر ممکن بود که به تعهدهای خود در این میدان بتوانند عمل کنند، از توسعه این میدان مشترک نفتی کنار گذاشته شد.

بیژن زنگنه درباره شرکت ساینوپک که در طرح توسعه میدان یادآوران نیز فعالیت می کند، تصریح کرد: با این شرکت نیز مشکلاتی در زمینه پیشرفت کار وجود دارد.

به گزارش شانا، حکم خلع ید شرکت چینی سی ان پی سی آی (CNPCI) از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی روز سه شنبه پس از طی مراحل حقوقی به طور رسمی به این شرکت ابلاغ شد.

پیمانکار چینی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی (CNPCI) که پیشتر به دلیل وقت کشی در توسعه این میدان، از وزیر نفت کارت زرد گرفته بود، با پایان مهلت 90 روزه وزارت نفت و ادامه روند نامطلوب فعالیت در این میدان، به طور رسمی خلع ید شد.

توسعه این میدان در دو فاز انجام می شود. در فاز نخست تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت و 197میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم، افزایش تولید نفت تا 600هزار بشکه در روز در برنامه است.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این زمینه تصریح کرد: پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی شرکت برای پیشبرد پروژه، قول مساعد داد و با وجود این که حدود یک ماه پس از اخطار 90 روزه نیز به این شرکت برای تجدیدنظر در روند پروژه فرصت داده شد، از سوی پیمانکار اقدام موثری انجام نشد.

وی گفت: به این ترتیب، به دلیل عدم پایبندی شرکت پیمانکار چینی (CNPCI) به تعهدهای خود در این مدت زمانی، حکم خاتمه قرارداد این شرکت در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر شد. جوادی تاکید کرد: اگرچه در مجموع، حتی المکان به دنبال تضعیف و کنار گذاشتن پیمانکاران نیستیم اما این در صورتی است که پیمانکار عزمی برای انجام به موقع تعهدهای قراردادی به ویژه در میدانهای مشترک داشته باشد.