آرشیو پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۵۶۴۶
بین الملل
۲۲

تحقیق دادگاه لاهه درباره جنایت نظامیان انگلیس در عراق

دادگاه جنایی بین المللی (ICC) درباره جنایت های جنگی نظامیان انگلیسی در عراق طی سال های 2003 تا 2008 میلادی تحقیق می کند. به گزارش ایرنا، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه جنایی بین المللی مستقر در لاهه هلند پس از دریافت یک پرونده 250 صفحه ای درباره جنایت های ارتش انگلیس در عراق، برای بازگشایی تحقیقات مقدماتی در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

شبکه بی بی سی گزارش داد: این پرونده که حاوی اطلاعات جدیدی درباره عملکرد ارتش انگلیس در عراق است، توسط دو سازمان حقوقی مستقر در انگلیس و آلمان در ماه ژنوایه سال 2014 (دی – بهمن 1392) تسلیم دادستان دادگاه جنایی بین المللی شده است. سازمان حقوقی «وکلای مدافع منافع عمومی» مستقر در انگلیس و سازمان موسوم به «مرکز اروپایی حقوق بشر و حقوق اساسی» که وکالت تعداد زیادی از خانواده های قربانیان جنگ عراق را برعهده دارند، این پرونده را تهیه کرده اند.

بر اساس محتویات این پرونده، نظامیان انگلیسی به نقض سیستماتیک حقوق بشر از جمله قتل بیش از 60 نفر و بدرفتاری با صدها نفر دیگر در عراق متهم شده اند. در این پرونده همچنین به نام «جف هون» وزیر دفاع اسبق و «آدام اینگرام» معاون اسبق وزارت دفاع انگلیس نیز اشاره شده است. دادستان دادگاه جنایی بین المللی در تحقیق مقدماتی خود موضوع هایی نظیر صلاحیت و منافع قضایی را در این پرونده مورد بررسی قرار خواهد داد تا پس از آن درباره رسیدگی به آن تصمیم گیری کند.

دولت انگلیس بطور کامل اتهام بدرفتاری سازمان یافته توسط نیروهای نظامی این کشور در عراق را رد می کند. طی سال های اخیر صدها شکایت توسط شهروندان عراقی علیه جنایت ها و بدرفتاری های ارتش انگلیس در آن کشور مطرح شده و وزارت دفاع انگلیس نیز تاکنون میلیون ها پوند غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت کرده است. روزنامه گاردین نوشت: اعلام تحقیقات مقدماتی در این باره ضربه ای به وجهه نیروهای نظامی انگلیس به شمار می رود. انگلیس تنها کشور غربی است که با چنین تحقیقاتی مواجه شده است.