آرشیو یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۹۶۹
میراث فرهنگی
۱۲

تنظیم لایحه اعمال محدودیت برای افراد بیسواد

ایسنا| معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس نهضت سوادآموزی گفت: مردمی کردن برنامه سوادآموزی در کشور جزو اهداف اصلی سازمان است.

علی باقرزاده در گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به حدود 50 درصد جمعیت بیسواد بالای 50 سال در کشور افزود: برای ریشه کنی بیسوادی ناگزیر به حرکت در جهت آموزش فرد به فرد و تقاضا محور هستیم. باقرزاده سوادآموزی را از موضوعات اولویت دار جهانی دانست و گفت: اگر افراد کم سواد متناسب با شاخص های توسعه رشد نکنند، خود به خود از گروه های مشارکت در فرآیند توسعه پایدار حذف می شوند.

رییس نهضت سوادآموزی از تنظیم لایحه یی برای اعمال محدودیت برای افراد بی سواد جهت تصویب در هیات دولت خبر داد و افزود: محدودیت مواردی مانند برداشت یارانه به شرط باسواد بودن اعضای خانواده و استفاده از مجوزهای دولتی به شرط باسواد بودن افراد است. وی همچنین از اعمال مشوق هایی برای افراد بیسواد جهت سوادآموزی خبر داد و گفت: اگر کشاورزی با سواد باشد به مدت دو سال از تخفیف بیمه کشاورزی بهره مند می شود. باقرزاده با اشاره به پیامدهای بیسوادی برای جامعه خاطرنشان کرد: طبق آمار 30 درصد بزهکاری توسط افراد بیسواد و زیر پنجم ابتدایی صورت می گیرد. همچنین کمیت و کیفیت تولید، بهداشت فردی و اجتماعی، بهداشت زیست محیطی، انضباط و قوانین اجتماعی (آداب زندگی، شهروند مطلوب) و انتخاب آگاهانه در زندگی و اجتماع ارتباط مستقیمی با میزان دانش و سواد افراد دارد.

رییس نهضت سواد آموزی از طرح تحول آفرین در برنامه سواد آموزی خبر داد و گفت: طرح باسواد کردن اولیای بیسواد دانش آموزان با محوریت مدرسه و استفاده از دانش آموزان برای شناسایی و جذب اولیا و نیز باسواد کردن کودکان و نوجوانان 10 تا 20 ساله با هدف حمایت از کودکان کار و معلول صورت می گیرد.