آرشیو پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۸۵
اخبار کشور
۱۰

شیخ الاسلام:بازرسی های درازمدت از مراکز هسته ای باید به تصویب مجلس برسد

مشاور بین الملل رئیس مجلس تاکید کرد: بازرسی هایی که توسط بازرسان آژانس از مراکز هسته ای انجام می شود، اگر ماهیت درازمدت پیدا کند باید به تصویب مجلس برسد.

حسین شیخ الاسلام مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر هیئت های پارلمانی اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها که در گذشته تحت فشار آمریکا رفت و آمد کمتری داشتند برای جبران مافات فعال شدند، چرا که کار کردن با پارلمان ها آسان و راحت تر از دولت هاست و پارلمان ها قید و بندهای دولت ها را ندارند. غربی ها با اغتنام از فرصت تقاضای بیشتری برای سفر به تهران را دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رئیس مجلس در جریان ریز مذاکرات هسته ای است یا خیر، گفت: لاریجانی در جریان کامل مذاکرات هسته ای است و البته اقدامات وی در پرونده هسته ای در خصوص تیم مذاکره کننده جنبه حمایتی دارد.شیخ الاسلام با بیان اینکه طرح اقدام مشترک ژنو نیازی به تصویب مجلس نداشت چرا که این یک توافق موقت و دارای محدودیت زمانی6 ماهه است و دائمی نیست، اظهار داشت: چنانچه توافق نهایی میان ایران و گروه 5 + 1 به امضاء برسد این توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد و تصویب کل متن توافقنامه شرط اجرایی شدن آن است.

وی در ادامه تصریح کرد: بازرسی هایی که توسط بازرسان آژانس از مراکز هسته ای انجام می شود، اگر ماهیت درازمدت پیدا کند باید به تصویب مجلس برسد.

مشاور بین الملل رئیس مجلس همچنین با انتقاد از ساختار ظالمانه تحریم های غربی ها که بر اساس سیاست های استکباری اعمال می شود، گفت: شکستن این ساختار یک راهبرد مهم برای جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه برای رفع تحریم های ظالمانه آمریکا فقط اوباما تصمیم گیرنده نیست، اظهارداشت: یکی از مهم ترین مشکلات در مذاکرات این است که اوباما نمی تواند تحریم های ایران را به طور قطعی لغو کند و لغو کلی مصوبه کنگره را می خواهد که در توان او نیست. او فقط می تواند اجرای آنان را در مدت زمان 6 ماه به 6ماه به تاخیر بیندازد.

شیخ الاسلام در گفت وگو با فارس افزود: چه تضمینی دارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا از این حزب باشد یا اصلااین حرف ها را قبول داشته باشد که در مقابل کنگره آمریکا که همواره در سیطره گروه فشار صهیونیستی قرار دارد تسلیم نشود.