آرشیو دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۳۹۹۲
اقتصاد
۴

نیاز ایران به 100 فروند هواپیمای مسافربری

مدیرعامل ایران ایر گفت: به محض برداشته شدن تحریم ها، ایران بی درنگ به دست کم صد هواپیمای مسافر بری نیاز دارد اما در صورت لغو نشدن تحریم ها، ما به چین و روسیه به عنوان گزینه جایگزین مراجعه می کنیم.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفت وگو با رویترز گفت: این شرکت به محض برداشته شدن تحریم ها، حداقل به صد فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهد داشت و راحت تر خواهد توانست با شرکت هایی که طی دوره کاهش تحریم ها با این شرکت همکاری کرده اند، مبادلات تجاری داشته باشد.فرهاد پرورش افزود: اما در صورت دست نیافتن به یک توافق بلندمدت، ایران به روسیه و چین به عنوان گزینه جایگزین غرب مراجعه خواهد کرد.

پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا همکاری با شرکت هایی که در دوره شش ماهه توافق موقت ژنو با این شرکت همکاری داشته اند، آسان تر است، گفت: بله، مطمئنا این گونه است.

وی اضافه کرد: از نظر من، اگر تحریم های صنعت هوانوردی برداشته شود، ما بی درنگ حداقل به صد فروند هواپیما هم از نوع بدنه پهن و هم از نوع بدنه باریک احتیاج خواهیم داشت.

به نوشته این گزارش، شرکت های آمریکایی بوئینگ و جنرال الکتریک پیش از این اعلام کرده بودند که در تلاش هستند براساس توافق موقت ژنو که در بیستم جولای به پایان می رسد، قطعات هواپیما به ایران صادر کنند.

مدیرعامل ایران ایر توضیح داد: گروه ایرباس نیز در دوره کاهش موقت تحریم ها با ایران همکاری داشته است.

سخنگوی ایرباس تائید کرد که این شرکت از آمریکا درخواست کرده است تا مجوز صادرات قطعات به ایران را صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی بامباردیر و شرکت برزیلی امبرایر، دو شرکتی است که برای به دست آوردن سهم سالانه صد میلیارد دلاری از بازار هواپیماهای مسافربری تلاش می کنند.وی تاکید کرد: ما می توانیم با این شرکت ها کار کنیم. حتی اگر هواپیما بسرعت در دسترس نباشد، ما می توانیم به آسانی کرایه کنیم.