آرشیو یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۹۸۴
جهان
۱۵

گمانه زنی های محافل خبری و تحلیلی

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عالیرتبه ایرانی گزارش داد که این احتمال وجود دارد که ایران و امریکا برای کمک به حکومت عراق برای مقابله با تروریست های وابسته به «دولت اسلامی عراق و شام» با یکدیگر همکاری کنند.

شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از یک مقام بلندپایه عراقی در بغداد مدعی شد جمهوری اسلامی ایران سه واحد از سپاه پاسداران را به عراق اعزام کرده است. اما سخنگوی وزارت دفاع امریکا در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت نمی تواند گزارش رسانه ها در مورد حضور نیروهای ویژه ایران در عراق را تایید کند. جان کربی همچنین بر اهمیت نقش ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: «ما نه فقط در این مورد، بلکه همواره، روشن کرده ایم که ایران باید یکی از شریکان مسوول در منطقه باشد.»

نشریه امریکایی وال استریت ژورنال نوشت: هواپیماهای بدون سرنشین امریکا طی یک سال گذشته با انجام عملیات تجسسی بر فراز آسمان عراق از تحرک های داعش و پیکارجویان مخالف دولت عراق اطلاعات جمع آوری کرده اند. در صورت صحت خبر وال استریت ژورنال، اکنون امریکا می تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعاتی که جمع آوری کرده است، به بغداد برای رویارویی با تروریست های داعش کمک کند.

دیلی تلگراف با توجه به حملات داعش در عراق به سران غرب به ویژه اوباما توصیه کرد برای مقابله با بحران های منطقه با جمهوری اسلامی ایران، به عنوان با ثبات ترین کشور منطقه، تعامل کند.

کریستین ساینس مانیتور از احتمال «اتحاد» ایران و امریکا برای مبارزه با تروریست ها در عراق نوشت. این پایگاه خبری-تحلیلی می نویسد با اعلام حکم جهاد از سوی مورد احترام ترین روحانی شیعه عراق (آیت الله سیستانی)، به نظر می رسد تهدید تبدیل شدن بحران عراق به منازعه یی گسترده در سراسر منطقه وجود دارد: اما این امر همچنین می تواند سبب برقراری یک همکاری غیرمعمول میان ایران و امریکا شود که در زمینه مقابله با پیشروی تروریست ها در عراق از منفعت مشترکی برخوردار هستند.

اندیشکده بروکینگز: مشخصا، هر نوع ورود و فعالیت پرسنل نظامی ایران در خاک عراق قابل توجه خواهد بود. خطر تروریسم در عراق متوجه امریکا و ایران است.

الجزیره: امریکا در حال نظاره مداخله ایران در عراق است. مقامات امریکا پیشروی داعش در عراق را خطرناک می دانند.