آرشیو سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۹۵
ایران زمین
۱۵

فانوس تاریخی بندرگز در محاصره ساخت وسازهای غیرمجاز

فانوس دریایی بندرگز که چندسالی است در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، این روزها در محاصره ساخت وسازهای غیرمجازی قرار دارد که آینده این اثر تاریخی را تهدید می کند.

به گزارش ایرنا، فانوس دریایی بندرگز بنایی به جا مانده از دوره قاجاریه است که انگلیسی ها برای شناسایی کشتی و قایق های عبوری در شرق دریای خزر ساختند. این بنای تاریخی مرداد 1384 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان محاصره شدن فانوس دریایی بندرگز را در بین ساخت وسازهای غیرمجاز تائید کرد.

قربانعلی عباسی افزود: متولیان شهری بندرگز بدون رعایت حریم میراث فرهنگی به برخی مجوز ساخت وساز داده اند که می تواند تهدیدی برای این آثار تاریخی به شمار رود.

وی اضافه کرد: فانوس دریایی بندرگز از آثار تاریخی منحصر به فرد در استان گلستان محسوب می شود که در طرح ایجاد دروازه گلستان به عنوان یکی از نمادهای این استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.وی اضافه کرد: علاوه بر آن، طرح ثبت جهانی فانوس دریایی بندرگز نیز در دستور کار قرار دارد و برای عملیاتی شدن آن نیاز به حفظ حریم تعیین شده برای این اثر تاریخی است.به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، حفاظت از آثار تاریخی از عهده یک اداره کل به تنهایی خارج است و همکاری تمام دستگاه ها از جمله شهرداری ها نیاز است تا حریم آثار حفاظت شود.

فرماندار شهرستان بندرگز نیز معتقد است تاکنون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان مکاتبه ای با فرمانداری این شهرستان درباره ساخت وساز غیرمجاز در حاشیه فانوس دریایی نداشته است.علی اکبر میرزایی افزود: به نظر می رسد شهرداری و دیگر ارگان های محلی برای حفاظت از این آثار تاریخی کارهای خوبی از جمله ایجاد میدان برای جلوگیری از دسترسی آسان به این بنا انجام داده اند.

محسن دماوندی کمالی، شهردار بندرگز نیز گفت: هیچ مجوزی برای ساخت وساز در حریم آثار تاریخی فانوس دریایی این شهر صادر نشده است و تمام ساخت وسازها در خارج از حریم قرار دارد. وی افزود: شاید ساخت وسازهای مرتفع جلوی دید این اثر تاریخی را از نمای دور گرفته باشد، ولی در حریم فانوس دریایی مجوزی برای ساخت وساز صادر نشده است.