آرشیو پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳، شماره ۳۰۸۴
جهان
۶

اعلام حکم اعدام روحانی شیعه در عربستان

دادگاهی در عربستان سعودی حکم اعدام شیخ نمر نمر، روحانی شیعه را صادر کرد. این خبر توسط برادر این روحانی و از طریق توییتر اعلام شده است. شیخ نمرنمر جولای دو سال پیش در پی وقوع ناآرامی در شرق عربستان بازداشت شد. اتهام وی در آن زمان تحریک به اغتشاش، حمایت از تروریسم و تلاش برای زمینه سازی دخالت خارجی در کشور اعلام شد. روزنامه اقتصادیه چاپ ریاض خبر صدور حکم اعدام برای شیخ نمر نمر را با استناد به منابع آگاه در دستگاه قضایی تایید کرده است، با این حال هنوز وزارت دادگستری عربستان رسما این خبر را تایید نکرده است.

شیخ نمرنمر سرشناس ترین روحانی شیعه در کشور عربستان به شمار می رود. شیعیان در عربستان سعودی در اقلیت قرار دارند و معتقدند که حاکمیت این کشور آنها را به حاشیه رانده است.2 میلیون نفر از جمعیت 5/27 میلیون نفری عربستان را شیعیان تشکیل می دهند و تبعیض های شدیدی نیز از سوی دولت عربستان علیه شیعیان این کشور اعمال می شود.

نمر نمر در سال های گذشته خواستار خودمختاری قطیف، شهری واقع در شرق عربستان شده بود. ساکنان قطیف که از جمله شهرهای نفتی مهم کشور به شمار می آید، شیعه هستند. در جریان اعتراضات مردمی در شماری از کشورهای عربی موسوم به بهار عربی، مردم شهر قطیف نیز به خیابان ها آمده و در اعتراض به نحوه اداره کشور از سوی خاندان سعودی دست به تظاهرات زدند که در جریان این اعتراضات چندین تن کشته شدند. نمر نمر در تابستان سال 2014 در عوامیه، شهر مجاور قطیف دستگیر شد. پلیس عربستان می گوید وی در زمان بازداشت، در اتومبیل خود، اسلحه داشته و درصدد فرار بوده است. هواداران نمر این اتهامات را رد می کنند. شیخ نمر نمر در جریان دستگیری مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و زخمی شد.